Abstract:
ملخص الدراسة باللغة العربية
جاءت دراستنا التي قمنا بها في مؤسسة الضمان الاجتماعي بالجلفة ( الصندوق الوطني للتأمنيات الاجتماعية وكالة الجلفة)،على النحو التالي:
تطرقنا لماهية الادارة الاكترونية وكيفية دخولها للمؤسسات الجزائرية و إ نعكاساتها على الادارة التقليدية ومستويات تطبيقها، وايضا تعرفنا على ماهية الحكومة الالكترونية ومايرتبط بها من مؤسسات وكذا مواصفات وعناصر الادارة الالكترونية،حيث وجدنا ان تكنولوجيا لاتصال كان لها الاثر البالغ في تحقيق الحداثة والتطور على ادارة المؤسسات لما لها ن مزايا في تحسين جودة الخدمة العمومية.
كما بحثنا عن ابعادها ومعايير تطبيقها في مؤسسة الضمان الاجتاعي بالجلفة بإستخدام ادوات البحث العلمي الخاصة بالمنهدج الوصفي المتمثلة في الملاحظة والاستبيان واستخدام برنامج SPSSل التأكد من صحة الفرضيات الخاصة بالدراسة ، وقمنا بتحديد عينة من عمال الضمان الاجتماعي قدرت ب 30 فردا تم اخذهم بشمل عشوائي من اجل التطبيق الميداني للدراسة.
الكلمات المفتاحية : الادارة الاكترونية ، جودة الخدمة ، خدمة عمومية ، ضمان اجتماعي .
Summry
Our study at Al-Jalfa Social Security Foundation (National Social Insurance Fund (NSSF) and Al-Jalfa Agency) is as follows:
We discussed what electronic management is and how it enters Algerian institutions and its implications for traditional management and levels of application. We also learned about what electronic government is and related institutions as well as the specifications and elements of electronic management. We found that communication technology has had a great impact on modernization and development on the management of institutions because it has advantages in improving the quality of public servic
We also looked for the dimensions and criteria for their application in the Social Security Institution at the Gulf using the scientific research tools of the descriptive curriculum of observation and questionnaire and using the SPSSL program to verify the validity of the study hypotheses. We identified a sample of social security workers estimated at 30 individuals who were taken with random coverage for field application of the study.
Keywords: electronic management, quality of service, public service, social security.