DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

الكتابة و تأثيرها صعوبة على التحصيل المدرسي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي.

Show simple item record

dc.contributor.author سويسي, شيماء
dc.date.accessioned 2023-11-12T00:19:39Z
dc.date.available 2023-11-12T00:19:39Z
dc.date.issued 2023-11-11
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5512
dc.description.abstract ملخص الدراسة بالعربية: تهدف الدراسة الحالية إلى البحث عن تأثير عسر الكتابة على التحصيل الدراسة لدى التلاميذ حسب نظرة عينة الدراس وهم أساتذة الابتدائي ، كما تبحث في بعض الفروق تبعا للجنس والأقدمية في متغير التحصيل الدراسي المتأثر بعسر الكتابة. 1-إشكالية الدراسة: 1-1-هل يوجد تأثير لعسر الكتابة على التحصيل الدراسي للتلاميذ من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي؟ 1-2-هل توجد فروق في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ عسر الكتابة من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي تبعا لمتغير الجنس؟ 1-3-هل توجد فروق في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ عسر الكتابة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي تبعا للأقدمية؟ 2-فرضيات الدراسة: 2-1- يوجد تأثير لعسر الكتابة على التحصيل الدراسي للتلاميذ من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي. 2-2- توجد فروق في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ عسر الكتابة من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي تبعا لمتغير الجنس. 2-3- توجد فروق في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ عسر الكتابة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي تبعا للأقدمية. 3-منهج الدراسة: اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوب المقارنة . 4- عينة الدراسة: تكونت العيّنة من 87 أستاذ ابتدائي من مدينتي: الجلفة وبوسعادة. 5- نتائج الدراسة: توصلت الدراسة الحالية إلى النتائج التالية: أ‌- يوجد تأثير لعسر الكتابة على التحصيل الدراسي للتلاميذ من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي. ب‌- لا توجد فروق في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ عسر الكتابة من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي تبعا لمتغير الجنس. ت‌- توجد فروق في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ عسر الكتابة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي تبعا للأقدمية لصالح أصحاب الأقدمية: أقل من 10 سنوات، و من 20-30 سنة. Abstract The current study aims to search for the effect of dysgraphia on the academic achievement of the students according to the view of the study sample, who are primary teachers. It also looks at some differences according to gender and seniority in the variable of academic achievement affected by dysgraphia. 1- The problem of the study: 1-1-Is there an effect of dysgraphia on the academic achievement of students from the point of view of primary education teachers? 1-2- Are there differences in the academic achievement of dyslexic students from the point of view of primary school teachers, according to the gender variable? 1-3- Are there differences in the academic achievement of dyslexic pupils from the point of view of primary education teachers, according to seniority? 2- Study Hypotheses: 2-1- There is an effect of dysgraphia on the academic achievement of students from the point of view of primary education teachers. 2-2- There are differences in the academic achievement of dyslexic students from the point of view of primary school teachers, according to the gender variable. 2-3- There are differences in the academic achievement of students with dysgraphia from the point of view of primary school teachers, according to seniority. 3- Study methodology: The study adopted the descriptive approach using the comparative method. 4- The study sample: The sample consisted of 87 primary teachers from the two cities: Djelfa and BouSaada. 5- Results of the study: The current study reached the following results: A- There is an effect of dysgraphia on the academic achievement of students from the point of view of primary education teachers. B- There are no differences in the academic achievement of dyslexic students from the point of view of primary school teachers, according to the gender variable. C- There are differences in the academic achievement of dyslexic pupils from the point of view of primary education teachers, according to seniority, in favor of those with seniority: less than 10 years, and 20-30 years en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher زرقط خديجة en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-333;
dc.subject الكتابة التحصيل المدرسي . en_EN
dc.title الكتابة و تأثيرها صعوبة على التحصيل المدرسي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي. en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account