Abstract:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية الى معرفة علاقة الرضا عن الحياةبقلق المستقبل لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم الثانوي في ثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفة.، وكذا معرفة مستوى كل من الرضا عن الحياةوقلق المستقبل لدى عينة الدراسة، بالإضافة الى معرفة الفروقات الموجودة باختلاف المتغيرات الديمغرافية المتمثلة في الجنس، التخصص ونمط التوجه، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية، حيث بلغت عينة الدراسة (200) تلميذ وتلميذةفي ثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفة.، ومن اجل تحقيق اهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي بأسلوبيه الارتباطي والمقارن، وجمعت البيانات من عينة الدراسة من خلال استبيان يتكون من مقياس الرضا عن الحياة ل مجدي الدسوقي سنة 1996 و مقياس قلق المستقبل من إعداد المشيخي 2009 وتم التأكد من خصائصها السيكومترية التي اكدت صلاحيتها للاستخدام، وبعد معالجة البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي(SPSS 20) وتحليلها، توصلت الدراسة الحالية الى النتائج التالية :
- مستوى مرتفع في الرضا عن الحياة لدى تلاميذالسنة الثالثة بثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفة.
- مستوى مرتفع في قلق المستقبل لدى تلاميذالسنة الثالثة بثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفة.
- طبيعة علاقة الرضا عن الحياة بقلق المستقبل طرديةلدى تلاميذالسنة الثالثة بثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفة.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا عن الحياة لدى تلاميذ السنة الثالثة بثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفة باختلاف الجنس والتخصص
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا عن الحياة لدى تلاميذ السنة الثالثة بثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفةنمط التوجه.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في قلق المستقبل لدى تلاميذ السنة الثالثة بثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفة باختلاف الجنس والتخصص
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في قلق المستقل لدى تلاميذ السنة الثالثة بثانوية أول نوفمبر بولاية الجلفةباختلاف نمط التوجه.
كلمات المفتاحية: الرضا عن الحياة، قلق المستقبل، السنة الثالثة ثانوي
Summary of study:
The current study aimed to know the relationship of life satisfaction with future anxiety among third-year secondary school students at the First November High School in the stIte of Djelfa, as well as knowing the level of both life satisfaction and future anxiety among the study sample, In addition to knowing the differences that exist according to the demographic variables represented In Gender, specialization and orientation pattern, and the study sample was selected randomly, as the study sample reached (200) male and female students at the First of November High School In the state of Djelfa.In order to achieve the objectives of the study, the descriptive approach was relied on in its correlative and comparative methods, and data was collected from the study sample from During a questionnaire consisting of a measure of satisfaction with life by Magdy El-Desouki in 1996 and a measure of future anxiety prepared by Al-Mashakhiy 2009, its psychometric properties were confirmed, which confirmed its validity for use, and after processing the data using the statistical program (SPSS 20) and analyzing It, the current study reached the following results:
- A high level of satisfaction with life among third-year students at the First November High School in Djelfa.
- A high level of future anxiety among third-year students at the First November High School in Djelfa.
- The nature of the relationship of satisfaction with life with anxiety about the future is positive among third-year students at the Secondary School of First November in Djelfa state
- There are statistically significant differences in satisfaction with life among third-year students at the First November High School in Djelfa state, according to gender and specialization
- There are no statistically significant differences in the satisfaction with life of third-year secondary school students In the state of Djelfa, the orientation style.
- There are statistically significant differences in future anxiety among third-year students at the First November High School in the state of Djelfa, according to gender and specialization.
- There are no statistically significant differences in the Independent anxiety of third-year secondary school students In the first of November In Djelfa state, according to the style of orientation.
Keywords: satisfaction with life, future anxiety, third year of high school