الخلاصة:
ملخص الدراسة بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة الإبداع التنظيمي لدى عينة من موظفين مؤسسة كوندورالجلفة، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي، معتمدا على الاستبيان كأداة لجمع بيانات الدراسة، تم توزيعه على عينة مكونة من 60 موظف من موظفين مؤسسة کوندور به الجلفة اختيرت عشوائيا من مجتمع الدراسة الذي قدر بـ 410 موظفا، وللتحقق من فرضيات الدراسة واختبارها ولتحليل النتائج وتفسيرها تطبيق الأساليب الإحصائية المناسبة منها : معامل ألفا كرونباخ، معامل الارتباط بيرسون بالاستعانة ببرنامج (23SPSS v)، وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج هي: وجود علاقة ارتباطية متوسطة موجبة ذات دلالة إحصائية ما بين الإبداع التنظيمي والميزة التنافسية لدى عينة من موظفين مؤسسة كوندور، توجد علاقة ارتباطية موجبة ضعيفة ذات دلالة إحصائية ما بين الطلاقة والميزة التنافسية لدى عينة من موظفين مؤسسة كوندور، توجد علاقة ارتباطية متوسطة موجبة ذات دلالة إحصائية ما بين الأصالة والميزة التنافسية لدى عينة من موظفينات مؤسسة كوندور، لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين المرونة والميزة التنافسية لدى عينة من موظفينات مؤسسة كوندور، توجد علاقة ارتباطية ضعيفة دالة بين القدرة على المخاطرة والميزة التنافسية لدى عينة من موظفينات مؤسسة كوندور ، توجد علاقة ارتباطية متوسطة موجبة بن الحساسية للمشكلات والميزة التنافسية لدى عينة من موظفينات مؤسسة كوندور. وفي ضوء النتائج قدم الطالب الباحث عددا من المقترحات.
- الكلمات المفتاحية: الإبداع التنظيمي الميزة التنافسية، مؤسسة كوندور.
ملخص الدراسة بالانجليزية
This study aimed to find out the relationship of organizational creativity among a sample of Condor Corporation employees in Djelfa, and the researcher used the descriptive approach, relying on the questionnaire as a tool for collecting study data. It was estimated at 410 employees, and to verify and test the hypotheses of the study and to analyze and interpret the results, the appropriate statistical methods were applied, including: Cronbach's alpha coefficient, Pearson correlation coefficient using the (SPSS v23) program. Between organizational creativity and competitive advantage among a sample of Condor employees, there is a statistically significant weak positive correlation between fluency and competitive advantage among a sample of Condor employees, there is a medium positive correlation with statistical significance between originality and competitive advantage among a sample of executives Condor Corporation, there is no statistically significant correlation between flexibility and competitive advantage among a sample of Condor Corporation tires, there is a weak correlation between the ability to take risks and competitive advantage among a sample of Condor Corporation tires, there is a medium positive correlation between sensitivity to problems and competitive advantage among a sample Condor Foundation tires. In light of the results, the researcher presented a number of proposals.
Keywords: organizational creativity, competitive advantage, Condor.