المستودع الرقمي في جامعة الجلفة

تقدير الذاتوعلاقته بالمرونة النفسية لدى الطلبة ذوي الأمراض المزمنة

عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author شريط, حياة
dc.date.accessioned 2023-11-12T19:38:46Z
dc.date.available 2023-11-12T19:38:46Z
dc.date.issued 2023-11-12
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5536
dc.description.abstract ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى كل من تقدير الذات والمرونة النفسية لدى الطلبة ذوي الأمراض المزمنة، والكشف عن العلاقة بينهما، والكشف أيضا عن الفروق بين الطلبة ذوي الأمراض المزمنة في مستوى كل من تقدير الذات والمرونة النفسية حسب كل من متغيري الجنس والعمر. ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتطبيق كل من مقياسيتقدير الذات الذيصُمم من طرف الباحث (كوبر سميث ،1967)وأعده (عبد الحميد،1985) وقننه على البيئة الجزائرية (بشير معمرية،2006) ، ومقياس المرونة النفسية من إعداد (يحي شقورة،2012). وتم إختيار عينة قصدية من الطلبة ذوي الأمراض المزمنة وقد تكونت من (79) طالبا وطالبة ، مستخدمين المنهج الوصفي، وقد أظهرت نتائج الدراسة أنه : 1. مستوى تقدير الذات لدى الطلبة ذوي الأمراض المزمنة مرتفع. 2. مستوى المرونة النفسية لدى الطلبة ذوي الأمراض المزمنة مرتفع. 3. توجد علاقة إرتباطيةذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات و المرونة النفسية لدى الطلبة ذوي الأمراض المزمنة. 4. لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين درجات الطلبة ذوي الأمراض المزمنة في كل من مستوى تقدير الذات والمرونة النفسية تعزى لمتغير الجنس. 5. لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين درجات الطلبة ذوي الأمراض المزمنة في كل من مستوى تقدير الذات والمرونة النفسية تعزى لمتغير العمر. الكلمات المفتاحية:تقدير الذات-المرونة النفسية-طلبة الجامعة-ذوي الأمراض المزمنة. Abstract: The study aimed to identify the level of both self-esteem and psychological resilience among students with chronic diseases, and to reveal the relationship between them, and also to reveal the differences between students with chronic diseases in the level of both self-esteem and psychological resilience according to each of the variables of gender and age.To achieve the objectives of the study, we applied each of the two measures of self-esteem that were designed by the researcher (Cooper Smith, 1967) and prepared by (Abdul Hamid, 1985) and codified on the Algerian environment (Bashir Maamria, 2006), and the measure of psychological resilience prepared by (YahyaShaqura, 2012). A purposive sample of students with chronic diseases was chosen, and it consisted of (79) male and female students, using the descriptive approach. The results of the study showed that: 1. The level of self-esteem among students with chronic diseases is high. 2. The level of psychological resilience among students with chronic diseases is high. 3. There is a statistically significant relationship between self-esteem and psychological resilience among students with chronic diseases 4. There are no statistically significant differences at the level of 0.05 between the scores of students with chronic diseases in both the level of self-esteem and psychological resilience due to the gender variable. 5. There are no statistically significant differences at the level of 0.05 between the scores of students with chronic diseases in both the level of self-esteem and psychological resilience due to the variable of age. Keywords: self-esteem - psychological resilience - university students - people with chronic diseases. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher داودي خيرة en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-350;
dc.subject تقدير الذات المرونة النفسية الأمراض المزمنة en_EN
dc.title تقدير الذاتوعلاقته بالمرونة النفسية لدى الطلبة ذوي الأمراض المزمنة en_EN
dc.type Other en_EN


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي