DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

فرط الحركة و تشتت الانتباه و علاقته بالتحصيل الدراسي لتلاميذ السنة الخامسة إبتدائي (من وجهة نظر المعلمين)

Show simple item record

dc.contributor.author بن نابي, ميساء
dc.contributor.author بن حنة, فضيلة
dc.date.accessioned 2023-11-12T19:45:23Z
dc.date.available 2023-11-12T19:45:23Z
dc.date.issued 2023-11-12
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5538
dc.description.abstract ملخص الدراسة : تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين اضطراب فرط الحركة و تشتت الانتباه و التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي. و قد كانت العينة متكونة من 30 تلميذ (20 ذكر ،10 إناث) المتواجدين في أربع إبتدائيات في مدينة الجلفة، اختيرت العينة بطريقة قصدية بما يخدم موضوع دراستنا الحالية ،حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي . و تم استخدام مقياس تشخيص حالات فرط الحركة و تشتت الإنتباه لجمال الخطيب . حيث انبثقت الدراسة من التساؤلات التالية : • هليؤثرفرطالحركةوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنة الخامسة ابتدائي ؟ • هليؤثر تشتتالانتباهوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذ السنة الخامسة ابتدائي؟ • هل تؤثر الاندفاعية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي ؟ • هليوجدفروقبينفرطالحركةوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنة الخامسة ابتدائي تعزىلمتغير الجنس (ذكر – أنثى)؟ • هليوجد فروق بين تشتتالانتباه والتحصيل التحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنة الخامسة ابتدائي تعزىلمتغير الجنس (ذكر – أنثى)؟ • هل يوجد فروق بين تشتتالانتباه والتحصيل التحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنة الخامسة ابتدائي تعزىلمتغير الجنس (ذكر – أنثى)؟ _و كانت النتائج كالتالي : - يؤثرفرطالحركةعلىالتحصيلالدراسي. - لايؤثرتشتتالانتباهعلىالتحصيلالدراسي. - لاتؤثرالاندفاعيةعلىالتحصيلالدراسي. - لايوجدفروقبينفرطالحركةوالتحصيلالدراسيتعزىلمتغيرالجنس (ذكر،أنثى). - لايوجدفروقبينتشتتالانتباهوالتحصيلالدراسيتعزىلمتغيرالجنس (ذكر،أنثى). - لايوجدفروقبينالاندفاعيةوالتحصيلالدراسيتعزىلمتغيرالجنس(ذكر،أنثى ). :summary The current study aims to learn about the relationship between ADHD, distraction and academic achievement in pupils in the fifth primary year. The sample consisted of 30 pupils (20 males, 10 females) who were present in four beginnings in the city of djelfa , the sample was chosen in a deliberate manner to serve the subject of our current study, as we relied on the descriptive curriculum. The diagnostic scale for hypermobility and distraction of the fiancé's beauty was used. The study emerged from the following questions: • Does hypermobility and educational achievement affect pupils in the fifth year of primary school? • Does distraction and educational attainment affect pupils in the fifth year of primary school? • Does impulse and educational attainment affect pupils in the fifth year of primary school? • Are there differences between hypermobility and educational attainment among fifth-year primary pupils attributable to the sex variable (male-female) ? • Are there differences between the distraction and attainment of schooling in fifth-year primary students attributable to the sex variable (male-female)? • Are there differences between the distraction and attainment of schooling in fifth-year primary students attributable to the sex variable (male-female)? The results were as follows: - Hypermobility affects educational achievement. - Distraction does not affect academic achievement. - Impulse does not affect educational achievement. - There are no differences between hypermobility and educational achievement attributable to the sex variable (male, female). - There are no differences between distraction and educational achievement attributable to the sex variable (male, female). - There are no differences between impulsiveness and educational achievement attributable to the sex variable (male, female). en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher فرحات عبد الرحمان en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-352;
dc.subject فرط الحركة تشتت الانتباه التحصيل الدراسي en_EN
dc.title فرط الحركة و تشتت الانتباه و علاقته بالتحصيل الدراسي لتلاميذ السنة الخامسة إبتدائي (من وجهة نظر المعلمين) en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account