Abstract:
ملخص الدراسة باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مصادر الضغوط المهنية لدى أساتذة التعليم الابتدائي وعلاقتها بالاضطرابات السيكوسوماتية من خلال تحديد مجموعة من التساؤلات والفرضيات. كما تهدف أيضا إلى التعرف على مدى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية في إجابات المبحوثين تعزى للخصائص الشخصية لأفراد عينة الدراسة.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم إنجاز دراسة ميدانية بــ 03 ابتدائيات بولاية الجلفة ، حيث طبقت الدراسة على عينة عشوائية قدرها( 35) أساتذا وأستاذة التعليم الابتدائي ، وبالنظر إلى طبيعة الموضوع تم استخدام المنهج الوصفي ، لجمع البيانات وتحليلها واختبار الفرضيات. من خلال (استبيان خاص بالمتغير الاول مصادر الضغوط المهنية ، واستبيان خاص بالمتغير الثاني الاصطرابات السيكوسوماتية الذي تكون من (87) فقرة لجمع البيانات الأولية من أفراد عينة الدراسة، وتم توزيع ( 35) استبيان على عينة الدراسة.
وقد تم التحقق من صدق الاستبيان بالتأكد من قبل المحكمين وأساتذة وي خبرة في التخصص كما تم التحقق من ثباته بطريقة ألفا كرونباخ .
ولمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) واستخراج الإحصائيات التالية: معامل الارتباط بيرسون للكشف عن العلاقة بين متغيرات الدراسة، المتوسطات الحسابية، الانحراف المعياري، تحليل التباين Anova، لتحليل البيانات الأولية واختبار الفرضيات. وبعد إجراء عملية التحليل لبيانات الدراسة وفرضياتها حيث توصلت الى عدد من النتائج أبرزها:
وأهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
1.لا توجد علاقة ارتباطية بين الضغوط المهنية والاضطرابات السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم الابتدائي
2.يعاني أغلبية أساتذة التعليم الابتدائي من الضغوطات المهنية
3.لا توجد فروق في مستويات الضغوط المهنية بناءا على المتغيرات التالية : ) السن،الجنس ، الخبرة ، الحالة العائلية(
4.لايوجد اختلاف في مستوى الاضطرابات السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بناء على الحالة العائلية والخبرة والسن وهذا يشير الى أن العوامل ليس لها تأثير على مستوى الاضطرابات السيكوسوماتية
5.تأثير الضغوط المهنية يختلف باختلاف شدة وبقاء هاته الضغوط
وفي الأخير قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات منها:
- يجب على المدارس والمؤسسات التعليمية توفير بيئة عمل صحية ومناسبة .
- تقديم الدعم الاجتماعي للأساتذة عن طريق إنشاء فرص للتواصل والتعاون المهني.
- يجب توفير فرص التدريب والتطوير المهني للأساتذة، وذلك لتحسين مهاراتهم التعليمية والتواصلية والتحضيرية.
الكلمات المفتاحية: الضغوط المهنية، أستاذ التعليم الابتدائي، الاضطرابات السيكوسوماتية.
ملخص الدراسة باللغة الاجنبية
Abstract:
This study aimed to identify the sources of occupational stress among primary education teachers and their relationship to psychosomatic disorders by defining a set of questions and hypotheses. It also aims to identify the extent to which there is a statistically significant relationship in the respondents' answers due to the personal characteristics of the study sample.
To achieve the objectives of the study, a field study was carried out in 03 elementary schools in the state of Djelfa, where the study was applied to a random sample of (35) male and female teachers of primary education. Through (a questionnaire for the first variable, sources of occupational stress, and a questionnaire for the second variable, psychosomatic disorders, which consisted of (87) items to collect primary data from the study sample, (35) questionnaires were distributed to the study sample.
The validity of the questionnaire was verified by the arbitrators and professors with experience in the specialty, and its stability was verified by the Alpha Cronbach method.
To process the data statistically, the Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) program was used and the following statistics were extracted: Pearson correlation coefficient to reveal the relationship between the study variables, arithmetic mean, standard deviation, Anova analysis, to analyze the raw data and test hypotheses. After conducting the analysis of the study data and its hypotheses, it reached a number of results, most notably:
The most important findings of the study:
1.A There is a correlation between occupational stress and psychosomatic disorders among primary school teachers
2. The majority of primary education teachers suffer from professional pressures
3. There are no differences in the levels of occupational stress based on the following variables: (age, gender, experience, family status).
4. There is no difference in the level of psychosomatic disorders among primary school teachers based on family status, experience and age, and this indicates that the factors have no effect on the level of psychosomatic disorders
5. The impact of occupational pressures varies according to the severity and persistence of these pressures
Finally, the study presented a set of recommendations, including:
Schools and educational institutions must provide a healthy and appropriate work environment.
Provide social support to professors by creating opportunities for networking and professional collaboration.
- Training and professional development opportunities should be provided for teachers, in order to improve their educational, communication and preparatory skills.
Keywords:
• occupational pressures, teacher of primary education, psychosomatic disorders