المستودع الرقمي في جامعة الجلفة

الضغط النفسي وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط

عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author قطاف, خلود
dc.contributor.author شداد, جيهان فاطمة الزهراء
dc.date.accessioned 2023-11-12T20:06:26Z
dc.date.available 2023-11-12T20:06:26Z
dc.date.issued 2023-11-12
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5542
dc.description.abstract ملخص الدراسة باللغة العربية : تهدفالدراسةالىمعرفةالعلاقةبينالضغطالنفسيوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطانطلاقامنالتساؤلاتالتالية : 1)هلتوجدعلاقةارتباطيةبينالضغطالنفسيوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط؟ 2)مامستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط؟ 3) مامستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط؟ 4)هلتوجدفروقفيمستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس؟ 5)هلتوجدفروقفيمستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس؟ وللاجابةعنهذهالتساؤلاتاقترحتالفرضياتالتالية: 1)توجدعلاقةارتباطيةبينالضغطالنفسيوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط . 2)مستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطمرتفع. 3)مستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطمتوسط . 4)توجدفروقفيمستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس . 5)توجدفروقفيمستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس . وقدتماجراءالدراسةعلىعينةمتكونةمن( 30 ) تلميداوتلميذةتماختيارهابطريقةالعينةالعشوائيةالبسيطة ,ولتحقيقاهدافالدراسةاستخدمناالمنهجالوصفيكمااعتمدناعلىمقياسالضغطالنفسي . تمتمعالجةالبياناتالدراسةباستخدامالاساليبالاحصائيةللعلومالاجتماعيةوذلكباستخدامالمتوسطالحسابي ,اختبار (ت) ,اختبار(كا2) ,وتحليلالتباينالاوحادي . ويمكنايجازاهمماتوصلتاليهالدراسةمننتائجفيالاتي : 1)لاتوجدعلاقةارتباطيةبينالضغطالنفسيوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط . 2)مستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط (متوسط) 3)مستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط (متوسط) 4)لاتوجدفروقفيمستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس . 5) لاتوجدفروقفيمستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس . ملخص الدراسة باللغة الاجنبية : The study aims to find out the relationship between psychological stress and academic achievement amongfourthyear average students , based on the following questions : 1-lsthere a correlation between psychological stress and academic achievement among year –old students ? 2-what is the average level of psychological stress among fourth year students? 3-what is the average level of academic achievement for fourth year students ? 4are there differences in the level of psychological stress among the fourth year students , average due to for the sex variable? 5-are there any differences in the lavel of academic achievement among fourth year students average due to the hendarvariable ? To answer these questions,the following hypotheses were proposed : 1-there is a correlation between psychological stress and academic achievement among fourth year average students . 2-the level of psychological stress among fourth year students is average, 3-the level academic achievement among fourthyear students is average . 4-there are differences in the level of psychological stress among the fourth year students ,average due to the sex variable . 5-there are differences in the level of academic achievement among the fourth year avage students attributed to the sex variable . The study was conducted on a sample consisting of (30)male and female students ,which were semected using random sampling method .to achieve the objectives of the study ,we usedthe descriptive approach . We also relied on a psychological stress scale .the study data wete processed using statistical methods for social sciences, using the arithmetic mean (t)test(ca2)and one way analysis of variance . The most important findings of the study can be summarized as follows : 1-thereis no correlation between psychological stress and academic achievmenet among students fourth middle year. 2-the level of psychological stress among fourthyear students is avetage (average) 3the level of academic achievement among fourthyearstudentsis average (average) 4-there are no differences in the level of psychological stress among fourthyear students average due to a variable 5-there are no differences in the level of academic achievement among the fourthyear students, due to the gender varible en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher فرحات عبد الرحمان en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-356;
dc.subject الضغط النفسي التحصيل الدراسي en_EN
dc.title الضغط النفسي وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط en_EN
dc.type Other en_EN


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي