dc.description.abstract |
ملخص الدراسة باللغة العربية :
تهدفالدراسةالىمعرفةالعلاقةبينالضغطالنفسيوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطانطلاقامنالتساؤلاتالتالية :
1)هلتوجدعلاقةارتباطيةبينالضغطالنفسيوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط؟
2)مامستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط؟
3) مامستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط؟
4)هلتوجدفروقفيمستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس؟
5)هلتوجدفروقفيمستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس؟
وللاجابةعنهذهالتساؤلاتاقترحتالفرضياتالتالية:
1)توجدعلاقةارتباطيةبينالضغطالنفسيوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط .
2)مستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطمرتفع.
3)مستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطمتوسط .
4)توجدفروقفيمستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس .
5)توجدفروقفيمستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس .
وقدتماجراءالدراسةعلىعينةمتكونةمن( 30 ) تلميداوتلميذةتماختيارهابطريقةالعينةالعشوائيةالبسيطة ,ولتحقيقاهدافالدراسةاستخدمناالمنهجالوصفيكمااعتمدناعلىمقياسالضغطالنفسي .
تمتمعالجةالبياناتالدراسةباستخدامالاساليبالاحصائيةللعلومالاجتماعيةوذلكباستخدامالمتوسطالحسابي ,اختبار (ت) ,اختبار(كا2) ,وتحليلالتباينالاوحادي .
ويمكنايجازاهمماتوصلتاليهالدراسةمننتائجفيالاتي :
1)لاتوجدعلاقةارتباطيةبينالضغطالنفسيوالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط .
2)مستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط (متوسط)
3)مستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسط (متوسط)
4)لاتوجدفروقفيمستوىالضغطالنفسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس .
5) لاتوجدفروقفيمستوىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالسنةالرابعةمتوسطتعزىلمتغيرالجنس .
ملخص الدراسة باللغة الاجنبية :
The study aims to find out the relationship between psychological stress and academic achievement amongfourthyear average students , based on the following questions :
1-lsthere a correlation between psychological stress and academic achievement among year –old students ?
2-what is the average level of psychological stress among fourth year students?
3-what is the average level of academic achievement for fourth year students ?
4are there differences in the level of psychological stress among the fourth year students , average due to for the sex variable?
5-are there any differences in the lavel of academic achievement among fourth year students average due to the hendarvariable ?
To answer these questions,the following hypotheses were proposed :
1-there is a correlation between psychological stress and academic achievement among fourth year average students .
2-the level of psychological stress among fourth year students is average,
3-the level academic achievement among fourthyear students is average .
4-there are differences in the level of psychological stress among the fourth year students ,average due to the sex variable .
5-there are differences in the level of academic achievement among the fourth year avage students attributed to the sex variable .
The study was conducted on a sample consisting of (30)male and female students ,which were semected using random sampling method .to achieve the objectives of the study ,we usedthe descriptive approach .
We also relied on a psychological stress scale .the study data wete processed using statistical methods for social sciences, using the arithmetic mean (t)test(ca2)and one way analysis of variance .
The most important findings of the study can be summarized as follows :
1-thereis no correlation between psychological stress and academic achievmenet among students fourth middle year.
2-the level of psychological stress among fourthyear students is avetage (average)
3the level of academic achievement among fourthyearstudentsis average (average)
4-there are no differences in the level of psychological stress among fourthyear students average due to a variable
5-there are no differences in the level of academic achievement among the fourthyear students, due to the gender varible |
en_EN |