Abstract:
ملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على التنمر المدرسي وعلاقته بالتفكير الانتحاري لدى المراهقين تمت الدراسة باستعمال المنهج الوصفي الارتباطي على عينة تتكون من 60 مراهق اختيروا بطريقة عشوائية.
اعتمدت الطالبة في الدراسة الحالية على الأدوات التالية :على مقياس التنمر المدرسي ومقياس التفكير الانتحاري ، تمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستعمال حزمة البرنامج الإحصائي في العلوم الإجتماعيةspss28 ، باستعمال الأساليب الإحصائية المتمثلة في المتوسط الحسابي الانحراف المعياري ،، ومعامل الارتباط بيرسون .
وخلصت هذه الدراسة إلى أنه
- وجود علاقة بين التنمر المدرسي والتفكير الانتحاري لدى المراهقين.
- مستوى التنمر المدرسي مرتفع لدى المراهقين.
- مستوى التفكير الانتحاري مرتفع لدى المراهقين.
الكلمات المفتاحية :التنمر المدرسي ،التفكير الانتحاري ،المراهق.
ABSTRACT :
The aim of this research was to identify adolescent bullying at educational institutions and its relationship to suicidal thinking. The study was carried out on a sample of 60 randomly selected adolescents utilizing the descriptive correlation approach. The student used the following instruments in the current research: the scales assessing school bullying and suicide thinking. Applying the statistical methods of the arithmetic mean, standard deviation, and Pearson's correlation coefficient, the data were analyzed statistically using the statistical program package in the social sciences (spss28).
This research reached the following conclusion:
- There is a relationship between adolescent suicide thoughts and bullying at school.
- The rate of bullying in schools is high among adolescents.
- Teenagers have a high rate of suicidal thinking.
Keywords: school bullying, suicidal thinking, adolescent.