DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

مهارات الإدارة الصفية و علاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التعليم الثانوي

Show simple item record

dc.contributor.author تواتي, جمال الدين
dc.contributor.author بريكات, صدام
dc.date.accessioned 2023-11-12T20:31:54Z
dc.date.available 2023-11-12T20:31:54Z
dc.date.issued 2023-11-12
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5547
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الإدارة الصفية و علاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التعليم الثانوي ، الجانب الأول نظري ضم الفصل التمهيدي للدراسة و الفصل الثاني خصص للمتغير الأول بعنوان الإدارة الصفية و الفصل الثالث خاص بالمتغير الثاني بعنوان الدافعية للإنجاز ، أما الجانب الثاني فكان عبارة عن جانب تطبيقي تكون من فصلين : الفصل الرابع عرضنا فيه الإجراءات المنهجية بتقديم الدراسة الاستطلاعية والدراسة الأساسية و اعتمدنا في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي لتناسبه مع دراستنا ، و اشتملت عينة الدراسة أساتذة التعليم الثانوي في حاسي بحبح بولاية الجلفة و تم اختيار العينة بطريقة عشوائية و قد بلغ عددهم 92 أستاذا و أستاذة للموسم الدراسي ( 2022/2023 ) موزعة على 6 ثانويات . و من أجل تحقيق أهداف الدراسة المرجوة تم تطبيق استبيانين كأداة للدراسة ، فكان الاستبيان الأول خاصا بمقياس الإدارة الصفية و الاستبيان الثاني خاصا بمقياس الدافعية للانجاز .و قد تم التحقق من صدق الاستبيانين و ثباتهما من خلال تطبيقه على عينة استطلاعية مكونة من 14 أستاذا و أستاذة ، أما الفصل الأخير فكان عبارة عن عرض و تحليل و تفسير و مناقشة للنتائج المتحصل عليها بعد استخدام برنامج الرزم الإحصائية للدراسات الاجتماعية لتحليل استجابات أفراد العينة . spss وقد توصلنا في إلى : توجد علاقة ارتباطيه متوسط بين مهارات الإدارة الصفية ودافعية الانجاز لدى أساتذة التعليم الثانوي . - يتمتع الأساتذة بمستوى مرتفع بمهارات الإدارة الصفية . - يتمتع الأساتذة بمستوى مرتفع بدافعية الانجاز . - - لا توجد فروق في مستوى مهارات الإدارة الصفية لدى الأساتذة تعزى للمتغير الجنس . - لا توجد فروق في مستوى دافعية الانجاز لدى الأساتذة تعزى للمتغير الجنس . - لا توجد فروق في مستوى مهارات الإدارة الصفية لدى الأساتذة تعزى للمتغير الأقدمية . - لا توجد فروق في مستوى دافعية الانجاز لدى الأساتذة تعزى للمتغير الأقدمية Study Summary The current study aimed to identify classroom management and its relationship to the motivation for achievement among secondary education teachers . The study included two aspects: the first theoretical included the introductory chapter of the study and the second chapter was devoted to the first variable The third chapter is about the second variable entitled motivation for achievement, and the second side was It is an applied aspect that consists of two chapters : the fourth chapter in which we presented the methodological procedures for presenting the study Exploratory and basic study, and we relied on the descriptive and analytical approach to fit it with our study ، The sample of the study included secondary education teachers in Hassi bahbah, Djelfa state, and the sample was selected randomly The number of professors has reached 92 for the academic season (2022/2023) distributed among 6 high schools, and in order to Achieving the desired study objectives two questionnaires were applied as a study tool , the first questionnaire was specific to the management scale The second questionnaire is a special measure of motivation for achievement .The validity of the two questionnaires has been verified by Applied to a survey sample of 14 professors, the last chapter was a presentation, analysis and To analyze, interpret and discuss the results obtained after using the statistical packages program for social studies Responses of respondents . We have come to the : - There is an average correlation between classroom management skills and achievement motivation among secondary school teachers . - Professors have an elevated level of classroom management skills . - Professors have a high level of achievement motivation . - There are no differences in the level of classroom management skills among professors attributable to the gender variant - There are no differences in the level of achievement motivation among professors attributable to the gender variant . - There are no differences in the level of classroom management skills among professors due to the seniority variable . - There are no differences in the level of achievement motivation among professors due to the seniority variable en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher بورقدة صغير en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-361;
dc.subject الإدارة الصفية الدافعية للانجاز en_EN
dc.title مهارات الإدارة الصفية و علاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التعليم الثانوي en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account