الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى فاعلية برنامج معرفي سلوكي في التخفيف من حدة
أعراض اضطراب تشتت الانتباه- فرط الحركة لدى أطفال المرحلة الابتدائية، وقد بلغت عينة الدراسة 30 تلميذ (18 تلميذ/12 تلميذة) موزعين على عدة ابتدائيات لمدينة الجلفة،
حيث تلقت أفراد عينة الدراسة البرنامج المعرفي السلوكي الذي تضمن استخدام استراتيجيات: التلقين، التعزيز، تكلفة الاستجابة، واستغرق تطبيق البرنامج حوالي شهر بواقع 13 جلسة وثلاث جلسات أسبوعيا، وتم استخدام مقياس تشتت الانتباه- فرط الحركة موجه للأم والمعلم(ة)، وللوصول إلى نتائج الدراسة تم استخدام اختبار (ت) البارامتري لبيان الفروق الإحصائية بين المتوسطات الحسابية للمجموعة في القياس القبلي والقياس البعدي
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج المتعلقة بفعالية البرنامج المعرفي السلوكي في خفض مستوى فرط النشاط وتشتت الانتباه والتي يمكن إيجازها فيما يلي:
- توجد فروق ذات دلالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج، ومتوسطات درجات نفس المجموعة بعد تطبيق البرنامج على مقياس فرط النشاط وتشتت الانتباه المقدم للأم.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج، ومتوسطات درجات نفس المجموعة بعد تطبيق البرنامج على مقياس فرط النشاط وتشتت الانتباه المقدم للمعلم.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائيا في متوسطات درجات المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج تعزى لمتغير الجنس على مقياس فرط النشاط وتشتت الانتباه المقدم للأم.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائيا في متوسطات درجات المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج تعزى لمتغير الجنس على مقياس فرط النشاط وتشتت الانتباه المقدم للمعلم.
Summary of the Study
The study aimed to determine the effectiveness of cognitive behavioral program in alleviating the severity of the disease
The symptoms of Attention Deficit Disorder - hyperactivity in primary school children. The sample of the study was 30 students (18 pupils / 12 students) distributed among several elementary schools in the city of Djelfa.
The study participants received a cognitive behavioral program that included the use of strategies of: memorization, reinforcement, response cost. The program took about 13 months and three sessions per week. The attention-deficit scale was used to guide the mother and the teacher. Study The parametric test was used to show the statistical differences between the group's arithmetical parameters and the telemetry
The study found a number of results related to the effectiveness of cognitive behavioral program in reducing the level of hyperactivity and attention deficit, which can be summarized as follows:
- There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group prior to application of the program and the mean scores of the same group after application of the program on the scale of hyperactivity and attention to the mother.
- There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group before application of the program and the mean scores of the same group after applying the program on the measure of hyperactivity and attention to the teacher.
- There were statistically significant differences in the mean scores of the experimental group after application of the program due to gender variable on the scale of hyperactivity and attention to the mother.
- There were statistically significant differences in the mean scores of the experimental group after application of the program due to the gender variable on the scale of hyperactivity and attention to the teacher.