DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

حو الغش و علاقته بقلق الامتحان

Show simple item record

dc.contributor.author جعلاب, فاطمة
dc.date.accessioned 2023-11-13T18:39:49Z
dc.date.available 2023-11-13T18:39:49Z
dc.date.issued 2023-11-13
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5572
dc.description.abstract يتمحور موضوع دراستنا الحالية حول موضوع الاتجاه نحو الغش وعلاقته بقلق الامتحان عند عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية ، دراسة ميدانية بولاية الجلفة ، هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين الاتجاه نحو الغش وقلق الامتحان ، حيث أجريت الدراسة على عينة مكونة من(110) تلميذ وتلميذة يدرسون في المستويات الثلاثة من المرحلة الثانوية ، وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية البسيطة ، من بين ثانويتين من ثانويات مدينة الجلفة ، واستخدمنا المنهج الوصفي التحليلي بتطبيق أدوات إحصائية وصفية واستدلالية لجمع وتحليل النتائج ، وتم الاعتماد على آداتينلجمع البيانات : - استبيان الاتجاه نحو الغش ، والذي تم إعداده من طرف الطالبة كأداة للدراسة ، تم ضبط صدقها وثباتها لتصبح قابلة للتطبيق . ـــــمقياس قلق الامتحان ( للدكتور عمر اسماعيل و آخرون، 2009). وتوصلت نتائج الدراسة إلى مايلي : 1. ــــ لا توجد علاقة ارتباطية بين الاتجاه نحو الغش وقلق الامتحان لدى عينة الدراسة . 2. مستوى الاتجاه نحو الغش مرتفع لدى عينة الدراسة . 3. مستوى قلق الامتحان مرتفع لدى عينة الدراسة . 4. لا توجد فروق دالة إحصائيا في متغير الاتجاه نحو الغش تعزى لمتغير الجنس( ذكور/ إناث ) لدى عينة الدراسة . 5. لا توجد فروق دالة إحصائيا في متغير الاتجاه نحو الغش تعزى لمتغير الشعبة ( علوم/ آداب ) لدى عينة الدراسة . 6. لا توجد فروق دالة إحصائيا في متغير قلق الامتحان تعزى لمتغير الجنس (ذكور/ إناث) لدى عينة الدراسة . 7. لا توجد فروق دالة إحصائيا في متغير قلق الامتحان تعزى لمتغير الشعبة (علوم/آداب ) لدى عينة الدراسة . وفي ظل ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج تقترح الطالبة البحث عن أسباب الغش في المرحلة الثانوية والبحث عن حلول لمعالجتها ، وتوعية الأولياء وحثهم على عدم الضغط على التلميذ في مرحلة الامتحانات ، والاهتمام بالتنشئة الأسرية السليمة ، مع ضرورة زرع الاخلاق الحميدة في نفوس التلاميذ منذ الصغر، وتنمية الوازع الديني ، وغرس القيم السليمة ، وتطبيق الإجراءات الصارمة للعقوبات عند الإمساك بحالة غش ، ويجب تعاون وتكافل جهود جميع العاملين في التربية والتعليم للقضاء على هذه الظاهرة الخطيــرة (الغش) . أما في ما يخص قلق الامتحان ، تقترح الطالبة وضع برامج إرشادية للتقليل من قلق الامتحان في فترة الامتحانات ، وتوعية الأسرة والمجتمع بمساندة ودعم التلاميذ أثناء فترة الامتحانات . StudySummary The present study aimed at identifying the relationship between the ahitudes towards cheating and the anxiety of the exam. The study was conducted on a sample of (110) students The sample was selected in a simple random way, from two levels of theSecondaryschool in the city of Djelfa, and we used the descriptive analytical method by applying statistical and descriptive statistical tools to collect and analyze the results. Two tools were used to collect the data.Anat: - The questionnaire about the trend towards fraud, which was prepared by the student as a tool for study, whose credibility and stability were checked to be applicable. Exam Measurement Scale (Dr. Omar Ismail & Others, 2009). The results of the study reached the following: 1. There is no correlation between the trend towards cheating and exam anxiety in the study sample. 2. The level of cheating trend is high in the study sample. 3. The level of exam anxiety is high in the study sample. 4. There are no statistically significant differences in the trendtowards cheating due to gender variable (male / female) in the study sample. 5. There are no statistically significant differences in the trend towards fraud due to the variable of the division (science / literature) in the study sample. 6. There are no statistically significant differences in the exam anxiety variable due to gender variable (male / female) in the study sample. 7. There are no statistically significant differences in the exam anxiety variable due to the variable of the division (science / literature) in the study sample. The results of the study suggest that the student seeks to find the causes of cheating in the secondary stage and to find solutions to deal with them, and to educate the parents and urged them not to pressure the student at the examination stage, The development of religious principles, the instilling of sound values, the application of strict penalties for fraud, and the efforts of all educators to eliminate this dangerous phenomenon. In the case of examination anxiety, the student proposes to develop guidance programs to reduce exam anxiety during the examination period, and to educate the family and the community to support and support the students during the examination period. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher عمر بن شريك en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-99;
dc.subject حو الغش قلق الامتحان en_EN
dc.title حو الغش و علاقته بقلق الامتحان en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account