الخلاصة:
الملخص:
بحثنا هذا يندرج تحت عنوان "دور الشبكة المعلوماتية في تحسين الاتصال بين الكلية والطلبة" حاولنا فيه الدراسة من الجانب النظري الذي يعطي مفهوما للشبكة المعلوماتية ومفهوماً للاتصال وكل متعلقاتهما، وكان الهدف من الدراسة هو محاولة فهم أبعاد الظاهرة ومدى اكتساب تقنيات تكنولوجيا الاتصال (الشبكة المعلوماتية) واستعمالها، منتهجين "المنهج الوصفي التحليلي"، وقد استعملنا الاستمارة كأداة من أدوات جمع البيانات، أمّا طرق تحليل البيانات فكان البرنامج Spss.
وكان التساؤل كالتالي: ما هو واقع استخدام الشبكة المعلوماتية ودورها في تحسين عملية الاتصال بين الطلبة وإدارة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية؟
وتفرّع تحت هذا السؤال التساؤلين التاليين:
1-ما مدى مساهمة قيمة المعلومات والموضوعات "المضمون الاتصالي" في عملية الاتصال بين الطلبة والكلية؟
2- ما مدى مساهمة توفر الوسيلة الاتصالية في عملية الاتصال بين الطلبة والكلية؟
وتوصلنا الى النتائج: أنّ قيمة المعلومات تظهر في إرسالها واستعمالها، حيث عامل الوقت ضروري لاتخاذ القرارات اللازمة، وإرسال هذه المعلومات يجب أن يواكب التطورات التكنولوجية والعلمية الحاصلة، ونقصد بذلك الشبكة المعلوماتية.
Research title: The role of networking in improving communication
Prepared by the student: Abdelmalek bendjedou
Supervision of Dr.: Omar saksak
Abstract
We discussed this falls under "role in improving communication between faculty and students," we tried to study the theoretical side that gives the concept of grid computing and communication concept and all their belongings, the objective of the study was to try to understand the dimensions of the phenomenon and how to acquire techniques of communication technology (network computing) and use, descriptive analytical "follow", and has used the form as a tool for data collection, data analysis methods, the program was Spss.
And the question is as follows: what is the use of Informatics and its role in improving communication between students and the Faculty of Humanities and social sciences?
And fork under this question the following questions:
1. how valuable contribution information and topics "online content" in the process of communication between students and faculty?
2. what extent provide communicative means in the process of communication between students and faculty?
And we reached results: the value of information appear in sent and use, where the time factor is essential to take the necessary decisions, sending this information must keep pace with technological developments and scientific advances, we have in the network.