الخلاصة:
ملخص الدراسة:
أولا: ملخص الدراسة باللغة العربية:
عنوان المذكرة: (الحرمان العاطفي وعلاقته باضطراب فرط النشاط-تشتت الانتباه)
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الحرمان العاطفي واضطراب فرط النشاط-تشتت الانتباه، ومعرفة مدى الاختلاف في الحرمان والاضطراب باختلاف الجنسين والسن، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وبلغت عينة الدراسة (33) تلميذ وتلميذة وأعمارهم ما بين 10-11 سنة من المتمدرسين في سنة أولى متوسط.
كما استخدمت الباحثة مجموعة مـن الأدوات:
مقياس الحرمان العاطفي: بناء فاطمة سلمان
مقياس اضطراب فرط النشاط –تشتت الانتباه: اعداد مجيد أحمد الدسوقي
أما الأساليب التي استخدمتها الباحثة
المتوسط الحـسابي
الانحـراف المعياري
معامل ارتباط بيرسون (Correlation Pearson)
اختبار "ت" لعينتين مستقلتين (Independent Sample t-Test)
وكانت فرضيات الدراسة الدراسة كالتالي:
• توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الحرمان العاطفي واضطراب فرط الحركة -تشتت الانتباه لدى تلاميذ السنة الأولى متوسط.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحرمان العاطفي لدى تلاميذ سنة أولى من مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحرمان العاطفي لدى تلاميذ سنة أولى من مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير السن.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اضطراب فرط النشاط – تشتت الانتباه لدى تلاميذ سنة أولى من مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اضطراب فرط النشاط-تشتت الانتباه لدى تلاميذ سنة أولى من مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير السن.
وخرجت الدراسة بنتائج أهمها:
• لا توجد علاقة ارتباطية بين الحرمان العاطفي واضطراب فرط الحركة -تشتت الانتباه لدى تلاميذ السنة الأولى متوسط.
• لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحرمان العاطفي لدى تلاميذ سنة أولى من مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحرمان العاطفي لدى تلاميذ سنة أولى من مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير السن.
• لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اضطراب فرط النشاط – تشتت الانتباه لدى تلاميذ سنة أولى من مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اضطراب فرط النشاط-تشتت الانتباه لدى تلاميذ سنة أولى من مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير السن.
ثانيا: ملخص الدراسة باللغة الأنجليزية:
Abstract
Emotional deprivation and its relationship to hyperactivity- attention Deficit.
Objective
The present study aimed to identify the relationship between emotional deprivation and hyperactivity-Attention Deficit, and find out the difference in deprivation and disorder considering their gender (male, female) and age.
Methodology
The scholar uses the : Descriptive descriptive approach.
Sample
The sample of the study is : 33 children (male and female). They are from middle school of Hashi Belkacem Djelfa. Their ages are 10-11 years.
Study Tools
Emotional deprivation scale : Prepared by Fatima Salman
hyperactivity- attention Deficit : Prepared by Majid Ahmed Aldsouki
Statistical Methods
Mean
standard deviation
Modulus of Pearson Correlation
Independent Sample t-test
Hypotheses of the study
1. There are statistically significant relationship between emotional deprivation and hyperactivity disorder - distraction among first-year students.
2. There are statistically significant differences in emotional deprivation among first-year students from the intermediate education level due to the gender is due to males.
3. There are statistically significant differences in emotional deprivation among first-year students from the intermediate education due to the age
4. There are statistically significant differences in hyperactivity - distraction among first-year students from middle school level due to gender variable It is due to males.
5. There were statistically significant differences in hyperactivity-distraction among first-year students from the intermediate education level due to the age.
The study results are the following:
1. There is no relationship between emotional deprivation and hyperactivity disorder - distraction among first-year students is average.
2. There are no statistically significant differences in emo tional deprivation among students of the first year of intermediate education due to the gender variable Is due to males.
3. There are statistically significant differences in emotional deprivation among students of the first year of intermediate education due to the age.
4. There are no statistically significant differences in hyperactivity distraction among first-year pupils of the intermediate education level due to the gender variable is due to males.
5. There are statistically significant differences in hyperactivity-distraction among first-year students from the intermediate education level due to the age.