DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

تحليل مجتوى كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية وفق مستويات معايير المنهج

Show simple item record

dc.contributor.author بوكشريدة, خير الدين
dc.date.accessioned 2023-11-24T23:07:05Z
dc.date.available 2023-11-24T23:07:05Z
dc.date.issued 2023-11-23
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5755
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية إلى تحليل محتوى كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الإبتدائية وفق مستويات معايير المنهج ، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي ، وتكونت عينة الدراسة من كتب اللغة العربية ،والتي طبقت في العام الدراسي 2018/2019 واستخدم الباحث أداة تحليل المحتوى والتي تم اعدادها إستنادا إلى مستويات معايير المنهج ، اعتمد الباحث النسب المئوية والتكرارات لتحديد توافرالمستويات المعيارية للمنهج في محتوى كتاب اللغة العربية ، وللإجابة على فرضيات الدراسة التي كانت كالتالي : 1/ مستويات معايير المنهج غير متوفرة في كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية 2/ مستويات معايير اهداف المنهج غير متوفرة في كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية 3/ مستويات معايير المحتوى غير متوفرة في كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية 4/ مستويات معايير طرائق التدريس واستراتيجيات التعليم غير متوفرة في كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية 5/ مستويات معايير التقويمغير متوفرة في كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية وبعد المعالجة الإحصائية باستخدام النسب المئوية تم التوصل الى النتائج التالية : -نستنتج من ذلك ان مستويات معايير اهداف المنهج متوفرة في كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية وهي متحققة بنسبة َ90 %، سواء السنةالثالثة او السنةالرابعة . - ونستنتج من ذلك ان مستويات معايير المحتوي متوفرة في كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائيةوهي محققة بنسبة 94,73 % ، سواء السنةالثالثة او السنةالرابعة . -ونستنتج من ذلك ان مستوياتمعاييرطرائقالتدريسواستراتيجياتالتعليممتوفرة فيكتاباللغةالعربيةللطورالثانيللمرحلةالابتدائيةوهي محققة بنسبة 90,32%، سواء السنةالثالثة او السنةالرابعة . - ونستنتج من ذلك ان مستوياتمعاييرالتقويممتوفرةفيكتاباللغةالعربيةللطورالثانيفيالمرحلةالابتدائيةوهي محققة بنسبة 86,20 %، سواء السنةالثالثة اوالسنةالرابعة . Summary The study was designed to analyze the content of the Arabic language book for the second stage of the primary stage according to the criteria of the curriculum. The researcher used the descriptive approach. The sample of the study consisted of Arabic language books, which were applied in the academic year 2018/2019. The researcher used the content analysis tool, Levels of Curriculum Standards The researcher adopted percentages and frequencies to determine the availability of the standard standards of the curriculum in the content of the Arabic language book and to answer the hypotheses of the study which were as follows: / 1Levels of curriculum standards are available in the Arabic language book for the second stage of the primary stage / 2Levels of curriculum objectives standards are available in the Arabic language book for the second stage of the primary stage / 3Levels of content standards are available in the Arabic language book for the second stage of the primary stage / 4Levels of standards of teaching methods and strategies of education in the Arabic language book for the second stage of the primary stage / 5Levels of evaluation criteria are available in the Arabic language book for the second stage of the primary stage After statistical treatment using percentages, the following results were obtained: - We conclude from this that the levels of curriculum objectives standards available in the Arabic language book for the second stage of the primary stage achieved 90% and not achieved by 10%. Between the third year or the fourth year. - We conclude that the levels of content standards available in the Arabic language book for the second stage of the primary stage achieved 94.73%, not achieved by 5,26%, whether the third year or the fourth year. - As a result, the levels of standards of teaching methods and strategies of education in the Arabic language book for the second stage of the primary stage reached 90.32%, and not achieved by 9.67%, whether the third year or the fourth year. - We conclude that the levels of evaluation criteria available in the Arabic language book for the second stage in the primary stage achieved 86.20%, and not achieved by 13.80%, whether the third year or the fourth year en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher عروي مختار en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-109;
dc.subject تحليل كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية معايير المنهج en_EN
dc.title تحليل مجتوى كتاب اللغة العربية للطور الثاني للمرحلة الابتدائية وفق مستويات معايير المنهج en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account