Abstract:
عنوان الدراسة: تهدف الدراسة الحالية الى معرفة العلاقة بين الصلابة النفسية والطمأنينة لدى عينة
من تلاميذ مرحلة الثانوي. كما هدفت الى معرفة الفروق في درجة الصلابة النفسية والطمأنينة تبعا
لمتغي ا رت الجنس، التخصص الدراسي، والمستوى الدراسي.
ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي من اجل التعرف على حقيقة الموضوع
كما هو في أرض الواقع، و ذلك بالاعتماد على مقياس الصلابة النفسية الذي تكون من ( 48 ) بند من
اعداد عماد مخيمر ( 2002 )، ومقياس الطمأنينة النفسية المكون من ( 43 ) بند من اعداد ضحى
قصير( 2014 ) بعد التأكد من صدقها وثباتهما، وتم تطبيقه على عينة من التلاميذ الثانوي بلغ عددهم
150 ) تلميذ وتلميذة من ثانوية المجاهد عمور عبد القادر بمدينة الجلفة. وللوصول الى النتائج )
Spss استخدمت الباحثة أساليب احصائية مختلفة، فقامت بتفريغ البيانات في البرنامج الاحصائي 25
المتوسط الحسابي و تحليل التباين الأحادي ،T- Teste واستخدمت معامل الارتباط بيرسون، اختبار
. (Anova)
وتوصلت نتائج الد ا رسة الى:
- لا توجد علاقة بين الصلابة النفسية و الطمأنينة لدى تلاميذ ثانوية المجاهد عمور عبد القادر بمدينة
الجلفة.
- مستوى الصلابة النفسية مرتفع لدى عينة الد ا رسة.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الصلابة النفسية تعزى لمتغير الجنس.
- توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الصلابة النفسية تعزى لمتغير التخصص الد ا رسي -
لصالح شعبة الأدبيين.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الصلابة النفسية تعزى لمتغير المستوى الد ا رسي.
- مستوى الطمأنينة النفسية مرتفع لدى عينة الد ا رسة.
- توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الطمأنينة النفسية تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الطمأنينة النفسية تع زى لمتغير التخصص الد ا رسي.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الطمأنينة النفسية تعزى لمتغير المستوى الد ا رسي.
د
Summary :
Study Title: The present study aims at identifying the relationship
between the psychological rigidity and the calmness of a sample of secondary
school students. It also aimed to know the differences in the degree of
psychological rigidity and tranquility according to gender variables, the academic
specialization, and the academic level.
In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the
descriptive approach in order to identify the reality of the subject as it is in
reality, based on the measure of mental rigidity, which consisted of (48) items
prepared by Emad Mukhemer (2002) An item prepared by Duha Kassir (2014)
after confirming its validity and stability. It was applied to a sample of secondary
students (150) students and students from Al-Mujahid secondary school in the
city of Djelfa. In order to arrive at the results, the researcher used different
statistical methods. She emptied the data in the statistical program Spss25 and
used the Pearson correlation coefficient, the T-Teste test, the arithmetic mean
and the analysis of the anova.
The results of the study reached:
- There is no relationship between the psychological hardness and tranquility
among the students of the secondary Mujahid Amour Abdul Qader in the city of
Djelfa.
- The level of psychological rigidity high in the study sample.
- There are no statistically significant differences in the degree of psychological
rigidity attributed to the gender variable.
There are differences of statistical significance in the degree of psychological
rigidity attributed to the variable of specialization in favor of the Literary
Division.
- There are no statistically significant differences in the degree of psychological
rigidity attributed to the variable of the academic level.
- The level of psychological confidence is high in the study sample.
- There are statistically significant differences in the degree of psychological
comfort attributed to the gender variable in favor of females.
- There are no statistically significant differences in the degree of psychological
reassurance attributed to the variable of study specialization.
- There are no statistically significant differences in the level of psychological
comfort attributed to the variable of the academic level.