DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

الصلابة النفسية وعلاقتها بالطمأنية لدى تلاميذ مرحلة الثانوي

Show simple item record

dc.contributor.author عثماني, صفية نور الهدى
dc.date.accessioned 2023-12-26T20:44:12Z
dc.date.available 2023-12-26T20:44:12Z
dc.date.issued 2023-12-25
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5831
dc.description.abstract عنوان الدراسة: تهدف الدراسة الحالية الى معرفة العلاقة بين الصلابة النفسية والطمأنينة لدى عينة من تلاميذ مرحلة الثانوي. كما هدفت الى معرفة الفروق في درجة الصلابة النفسية والطمأنينة تبعا لمتغي ا رت الجنس، التخصص الدراسي، والمستوى الدراسي. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي من اجل التعرف على حقيقة الموضوع كما هو في أرض الواقع، و ذلك بالاعتماد على مقياس الصلابة النفسية الذي تكون من ( 48 ) بند من اعداد عماد مخيمر ( 2002 )، ومقياس الطمأنينة النفسية المكون من ( 43 ) بند من اعداد ضحى قصير( 2014 ) بعد التأكد من صدقها وثباتهما، وتم تطبيقه على عينة من التلاميذ الثانوي بلغ عددهم 150 ) تلميذ وتلميذة من ثانوية المجاهد عمور عبد القادر بمدينة الجلفة. وللوصول الى النتائج ) Spss استخدمت الباحثة أساليب احصائية مختلفة، فقامت بتفريغ البيانات في البرنامج الاحصائي 25 المتوسط الحسابي و تحليل التباين الأحادي ،T- Teste واستخدمت معامل الارتباط بيرسون، اختبار . (Anova) وتوصلت نتائج الد ا رسة الى: - لا توجد علاقة بين الصلابة النفسية و الطمأنينة لدى تلاميذ ثانوية المجاهد عمور عبد القادر بمدينة الجلفة. - مستوى الصلابة النفسية مرتفع لدى عينة الد ا رسة. - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الصلابة النفسية تعزى لمتغير الجنس. - توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الصلابة النفسية تعزى لمتغير التخصص الد ا رسي - لصالح شعبة الأدبيين. - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الصلابة النفسية تعزى لمتغير المستوى الد ا رسي. - مستوى الطمأنينة النفسية مرتفع لدى عينة الد ا رسة. - توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الطمأنينة النفسية تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث. - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الطمأنينة النفسية تع زى لمتغير التخصص الد ا رسي. - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة الطمأنينة النفسية تعزى لمتغير المستوى الد ا رسي. د Summary : Study Title: The present study aims at identifying the relationship between the psychological rigidity and the calmness of a sample of secondary school students. It also aimed to know the differences in the degree of psychological rigidity and tranquility according to gender variables, the academic specialization, and the academic level. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach in order to identify the reality of the subject as it is in reality, based on the measure of mental rigidity, which consisted of (48) items prepared by Emad Mukhemer (2002) An item prepared by Duha Kassir (2014) after confirming its validity and stability. It was applied to a sample of secondary students (150) students and students from Al-Mujahid secondary school in the city of Djelfa. In order to arrive at the results, the researcher used different statistical methods. She emptied the data in the statistical program Spss25 and used the Pearson correlation coefficient, the T-Teste test, the arithmetic mean and the analysis of the anova. The results of the study reached: - There is no relationship between the psychological hardness and tranquility among the students of the secondary Mujahid Amour Abdul Qader in the city of Djelfa. - The level of psychological rigidity high in the study sample. - There are no statistically significant differences in the degree of psychological rigidity attributed to the gender variable. There are differences of statistical significance in the degree of psychological rigidity attributed to the variable of specialization in favor of the Literary Division. - There are no statistically significant differences in the degree of psychological rigidity attributed to the variable of the academic level. - The level of psychological confidence is high in the study sample. - There are statistically significant differences in the degree of psychological comfort attributed to the gender variable in favor of females. - There are no statistically significant differences in the degree of psychological reassurance attributed to the variable of study specialization. - There are no statistically significant differences in the level of psychological comfort attributed to the variable of the academic level. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher زعتر نور الدين en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-123;
dc.subject الصلابة النفسية الطمأنية en_EN
dc.title الصلابة النفسية وعلاقتها بالطمأنية لدى تلاميذ مرحلة الثانوي en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account