DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

المرجعيات الفكرية عند ادوارد سعيد مقاربة اركولوجية

Show simple item record

dc.contributor.author حميدي, الميلود
dc.date.accessioned 2024-05-18T23:42:29Z
dc.date.available 2024-05-18T23:42:29Z
dc.date.issued 2024-02-18
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5947
dc.description.abstract لقد وقفنا في هذا البحث المعنوان بـــــــــــ "مرجعيات الفكرية عند إدوارد سعيد مقاربة أركولوجية" وهذا المسار الذي اتبعناه يتضمن رحلة عبر ثلاث فصول متعلقة بالخطاب الكولونيالي، وما أفرزته الهيمنة الامبريالية، يمكن أن نقول أنه مر بثلاث مراحل رئيسة: المرحلة الأولى، وهي المعنونة حسب الفصل الأول "إرهاصات المدرسة ما بعد الكولونيالية"، وهي لصيقة بالخطاب الكولونيالي والتي حاول مفكروها إظهار الهيمنة الامبريالية، وطرق التخلص منها، ونجد من بين هؤلاء النقاد: محمد أركون، فاطمة المرنيسي، ورأنا جيت غوها، مرحلة ثانية وهي المعنونة حسب الفصل الثاني "الآباء المؤسسون للمدرسة ما بعد الكولونيالية" تحدثنا عن الكتاب والنقاد الذين كتبوا بلغة المستعمر، وفي مقدمتهم الهندية: غياتري سبيفاك،و فرانز فانون، وهومي بابا. أما المرحلة الثالثة، وهي المعنوانة حسب الفصل الثالث "إدوارد سعيد فيلسوف " وهي مرحلة تطور الآداب والنظريات والمناهج الفلسفية المعاصرة، والتي وضعت حدا لهذه القوة القامعة، وتتميز هذه المرحلة بحضور الكاتب والناقد والفيلسوف "إدوارد سعيد" الذي يعتبر من أهم منظري النظرية ما بعد الكولونيالية، والذي تبنى مفهوم الثقافة والمقاومة في ظل النقد ما بعد الكولونيالي. والنقد البناء الذي ظل رفيقه الدائم، استطاع من خلاله أن يكون حمولة من الألفاظ والمفاهيم، والأفكار، عبر رحلة طويلة، أهلته أن يكون أهلا للفلسفة دون منازع فمن القرابة الأدبية إلى التعالق الفلسفي، تكمن شخصية إدوارد سعيد الثابتة والرزينة، والذي تربع على عرش الفلسفة بعد عراك فكري ونقدي وإطلاع فلسفي غربي واسع، راح يرافع عن العالم الثالث والقضية الفلسطينية بعيون عربية وفكر فلسفي راسخ في عروبته وعالميته . Abstract : We have stopped in this research entitled: Intellectual References of Edward Said, an archeological approach. This path that we followed includes a journey of three chapters related to the colonial discourse, and what was produced by the imperial hegemony. We can say that it passed through three main stages The first stage which is titled according to the first chapter, ‘ The precursors of the post-colonial school’, which is closely related to the colonial discourse, whose thinkers tried to show imperialist hegemony and ways to get rid of it, and we find among these critics: Muhammad Arkoun, Fatima Mernissi and Rana JIT Guha ; A second stage which is intitled according to the second chapter ‘ The Founding Fathers of the Post-imperialist School’, We talked about the writers and critics who wrote with the language of the colonizer, led by the Indian : Gayatry Spivak, Frants Fanon ,and Homi Baba. As for the third stage which is entitled according to the third chapter ‘Edward Said , the philosopher’ it is the stage of the development of the contemporary literature , theories and philosophical methods, which put an end to this oppressive force. This stage is characterized by the presence of the writer, critic and philosopher Edward Said, who is considered as one of the most important post-colonial theorists. He built the concept of culture and resistance under post-colonial criticism, Constructive Criticism, which remained as his constant companion, through him it was able to be a load of words, concepts and ideas through a long journey that qualified him to be worthy unchallenged in the domain of philosophy, critical and extensive western philosophical knowledge. He defended The Third World and the Palestinian cause with Arabic eyes and a philosophical thought , firmly rooted in its Arabism and Universality. Résumé: Ce travail de recherche intitulé ''les références intellectuelles chez Edward Saïd comme approche archologique qui consiste trois parties relatives au discours colonial. Ce travail contient trois étapes principales: LA 1ére étape intitulée selon le premier chapitre, l'école poste coloniale dont on fait montré La dominance impérialiste et la manière s'en éviter parmi ces critiques : Mohamed Arkoun. Fatima Elmernissi et Raana gite goha. La 2éme étape intitulée selon le deuxième chapitre les concepteurs et les fondateurs de l'école poste coloniale , ou on parle des critiques qui écrivaient au langage coloniale telle que les indiennes '' GEATRIE SBIFAKE . FRANDZ FANON et HOUMI BABA La 3éme étape intitulée selon le troisième chapitre" Edward Saïd philosophie " c'est une étape de renaissance de théories littéraires aussi que les méthodes philosophies contemporaine. ou elle a mis fin de cette répression de plus ; cette étape est caractérisée par la présence du critique philosophe EDWARD SAID considéré comme pionnier de la théorie poste coloniale et la culture de la résistance dans le cadre de la critique poste coloniale constructives avec ceci ; il a pu constituer des concepts et des pensés qui lui qualifiant d' être un vrai philosophe sans contestation et cela est du grâce à sa forte personnalité qui lui a permet de trôner la philosophie traitent les problèmes des palestiniens dans un cadre purement constructif et universel . en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher حميدة عبد القادر en_EN
dc.relation.ispartofseries 100-224;
dc.subject المرجعيات الفكرية ادوارد سعيد مقاربة اركولوجية en_EN
dc.title المرجعيات الفكرية عند ادوارد سعيد مقاربة اركولوجية en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account