الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دافعية الإنجاز في ظل الرضا عن الحياة لدى أساتذة
التكوين والتعليم المهنيين بمركز التكوين و التعليم المهنيين المجاهد رابح بن الأبيض بالجلفة
وقد شملت الدراسة أربعين ) 40 ( أستاذ و أستاذة حسب الجنس السن و الخبرة المهنية
وقد تم إستخدام مقياس الرضا عن الحياة من تأليف الدكتور قدور نويبات جامعة قاصدي
مرباح ورقلة سنة ) 2013 ( وتم إتباع المنهج الوصفي ومقياس دافعية الإنجاز من إعداد
كمال مصطفى حزين عثمان و الأستاذ الدكتور سيد محمد سيد صبحي أستاذ الصحة النفسية
و الإرشاد النفسي كلية التربية جامعة عين شمس و الأستاذة الدكتورة إيمان فوزي شاهين –
أستاذة الصحة النفسية و الإرشاد النفسي المساعد كلية التربية جامعة عين شمس المصدر
مجلة القراءة و المعرفة مصر و – النتائج
هي كالآتي :
لا توجد فروق بين ذات دلالة إحصائية بين الذكور و الإناث في الدافعية لللإنجاز
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور و الإناث في الرضا عن الحياة .
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين ذوي الخبرة أقل من عشر سنوات و أكثر من عشر
سنوات في الدافعية
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين ذوي الخبرة أقل من عشرسنوات و أكثر من عشر
سنوات في الرضا عن الحياة
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الراضين عن حياتهم و غير الراضين في دافعيتهم
للإنجاز .
ت
مخص الدراسة باللغة الإنجليزية
This study aims to identify achievement motivation in light of life
satisfaction among professors Vocational training and education at the
Mujahid Rabih bin Al-Abyad Vocational Training and Education Center in
Djelfa The study included forty (40) male and female professors, according
to gender, age, and professional experience The life satisfaction scale,
written by Dr. Kaddour Noibat, Kasdi University, was used Merbah Ouargla
in the year (2013) and the descriptive approach was followed and the
achievement motivation scale prepared by Kamal Mustafa Hazin Othman
and Professor Dr. Sayed Mohamed Sayed Sobhi, Professor of Mental Health
And psychological counseling, Faculty of Education - Ain Shams University,
and Professor Dr. Iman Fawzi Shaheen Assistant Professor of Mental Health
and Psychological Counseling, Faculty of Education, Ain Shams University.
Source Reading and Knowledge Magazine - Egypt and the results•There are
no statistically significant differences between the two studied groups.
They are as follows:
There are no statistically significant differences between males and females
in motivation for achievement
There are no statistically significant differences between males and females
in life satisfaction.
There are no statistically significant differences between those with less than
ten years and more than ten years of experience
ث
Years of motivation
There are no statistically significant differences between those with less than
ten years of experience and more than ten years Years of life satisfaction
There are no statistically significant differences between those who are
satisfied with their lives and those who are dissatisfied in their motivation
To achieve.