DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

الاندماج الاجتماعي لابناء اللاجئين المتمدرسين و اثره في اتجاهات الهوية

Show simple item record

dc.contributor.author حلباوي, ابراهيم
dc.contributor.author شيلق, مصطفى
dc.date.accessioned 2024-06-20T01:32:21Z
dc.date.available 2024-06-20T01:32:21Z
dc.date.issued 2024-06-20
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/6188
dc.description.abstract هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر الاندماج الاجتماعي لأبناء اللاجئين المتمدرسين و أثره على اتجاهات الهوية، في خضم وضع دولي راهن مليء بالأزمات المتعددة الجوانب و التي جعلت من اللجوء هاجسا للدول و المجتمعات المضيفة من جهة و اللاجئين من جهة أخرى، و انطلاقا من تحسس هذه الظاهرة في الجزائر، قمنا باختيار عينة من اللاجئين السوريين الموزعين عبر المؤسسات التربوية في ولاية الجلفة، و تم توزيع الاستبيان على أفرادها، مركزين على البعدين الاجتماعي و الثقافي للاندماج، ثم بعد تحليل نتائجه خلصت الدراسة إلى وجود أثر ايجابي قوي للاندماج الاجتماعي لأبناء اللاجئين على اتجاه هويتهم ناحية الهوية الوطنية للمجتمع المضيف. الملخص باللغة الفرنسية Résumé L'étude vise à déterminer l'impact de l'intégration sociale des enfants scolarisés des réfugiés, et son impact sur les attitudes de l'identité, dans un environnement internationale pleine de multiples aspects des crises, qui ont fait une préoccupation majeur pour les pays et les communautés d'accueil d'une part, et des réfugiés d'autre part, et en démarrant de l’importance de ce phénomène en Algérie, nous avons sélectionné un échantillon de réfugiés syriens scolarisés, et distribués dans les établissements d'enseignement dans la Wilaya de Djelfa, et le questionnaire a été distribué à ses membres, en mettant l'accent sur les dimensions sociale et culturelle de l'intégration, et après l’analyse des résultats, l’étude conclut qu'il y a un effet positif de l'intégration sociale des enfants réfugiés sur les attitudes de leur identité vers l'identité nationale de la société d'accueil. الملخص باللغة الانجليزية Abstract This study aimed to identify the impact of the social integration of the schooled children of refugees and its impact on the attitudes of identity, in an international environment full of multiple aspects of the crises, which have made a major concern for countries and host communities on the one hand, and refugees on the other, and by starting from the importance of this phenomenon in Algeria, we selected a sample of Syrian refugees distributed through educational institutions in the Wilaya –state- of Djelfa. The questionnaire was distributed to its members, focusing on the social and cultural dimensions of integration. After analyzing the results, the study found a strong positive impact on the social integration of refugee children on the attitudes of their identity towards of the national identity of the host society. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher العيشي سعد en_EN
dc.relation.ispartofseries MM300-319;
dc.subject الاندماج الاجتماعي اللاجئين المتمدرسين اتجاهات الهوية en_EN
dc.title الاندماج الاجتماعي لابناء اللاجئين المتمدرسين و اثره في اتجاهات الهوية en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account