Abstract:
تهدف الدراسة إلى معرفة كيف يؤثر الاهمال الاسري في الرسوب المدرسي لتلاميذ السنة الثانية ثانوي لنتوصل في الأخير إلى طرح السؤال التالي :
كيف يؤثر الإهمال الأسري في الرسوب المدرسي لتلاميذ السنة الثانية ثانوي ؟
ويندرج ضمن هذا التساؤل الرئيسي تساؤلات فرعية وهي :
- كيف يؤثر الإهمال التربوي في الرسوب المدرسي ؟
- كيف يؤثر الاهمال في الجناب التعليمي في الرسوب المدرسي ؟
وللإجابة على هذه التساؤلات توصلت إلى صياغة الفرضيات التالية :
- الفرضية العامة : يؤدي الإهمال الأسري إلى الرسوب المدرسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي .
ويندرج تحت هذه الفرضية العامة فرضيتان جزئيتان هما :
1) يؤدي الإهمال التربوي من طرف الوالدين إلى الرسوب المدرسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي
2) يؤدي الإهمال الأسري في الجانب التعليمي إلى الرسوب المدرسي لتلاميذ السنة الثانية ثانوي
ومن أسباب اختيار الموضوع أذكر :
- الكشف عن العوامل التي أدت الى الرسوب المدرسي
- الكشف عن العلاقة و التأثير بين الإهمال الأسري والإهمال الأسري
وتضمنت هاته الدراسة فصل تمهيدي بابين : يتمثل الأول في ثلاث فصول : فصل للتنشئة الاجتماعية في الأسرة وفصل للإهمال الأسري وفصل الرسوب المدرسي, أما الباب الثاني فينقسم لفصلين : فصل للأسس المنهجية للدراسة الميدانية و فصل لتحليل ومناقشة النتائج.
ولمتابعة الدراسة قمنا بعده بخطوات ميدانية ومنهج اتخذناه لأجل بلوغ الغاية وهو المنهج الوصفي الملائم لهذه الدراسة وقمنا بسحب شامل للعينة حيث أخذنا كل الأفراد الراسبين للسنة الثانية بثانوية عبد الحق بن حمودة و هم : 31 تلميذ, ومن تقنيات جمع البيانات اخترنا أداة الاستبيان
و توصلنا في هذه الدراسة الى النتائج التالية :
- وجود علاقة بين الإهمال التربوي والنفسي والرسوب المدرسي
- يؤدي الإهمال التعليمي للوالدين إلى الرسوب المدرسي
Study Summary:
The aim of the study is to find out the effect of family neglect on the repetition of secondary school students in the second year, Does family neglect affect school failure in second-secondary pupils? The main question is:
1 - Does the neglect of educational and psychological decline in school?
2 - Is not the parental follow-up of the child in relation to his study related to his invocation? To answer these questions, I came up with the following hypotheses:
- General Hypothesis: - Family neglect affects school dropout in secondary school students. Under this general premise, there are two partial hypotheses:
1) Educational and psychological neglect is a decisive factor in school failure in secondary school students
2) The repetition of secondary school students is secondary to the lack of parental follow-up with regard to education The reasons for choosing the subject include: - Detect factors that led to school failure - Disclosure of the relationship between family neglect and family neglect This study included theoretical classes in the introductory class, separation of family neglect and separation of school failure qTo follow up the study I followed the steps of the field and the approach I took to achieve the goal is the descriptive method appropriate for this study and the number of sample 31 students from the secondary Abdul Haq bin Hamouda Djelfa, and data collection techniques chose questionnaire In this study, I found the following results:
- A great relationship between educational and psychological neglect and school failure - Educational neglect of parents affects
Résumé de l'étude :
Cette étude vise à découvrez comment l'abondance familial effecté à l'échec scolaire de les élèves de deuxième année secondaire ,
le négligence familiale .
Et En fin, nous arrivons à poser cette question
Comment le négligence familiale effecté a l'échec scolaire d'élèves de deuxième année secondaire ?
Et dans cette question nous avons trouvé des secondaires problématiques , sont :
Comment le négligence éducative affecté a l'échec scolaire
Comment le négligence a le côté d'enseignement affecté a l'échec scolaire ?
Et pour répondre a ces questions j'ai trouvé les hypothèses suivantes
L'hypothèse générale ;
Le négligence familiales conduit à l'échec scolaire d'élèves de deuxième année secondaire
Le négligence éducative *
Le négligence familiale dans le côté d'enseignement conduit a l'échec scolaire d'élèves de deuxième année secondaire