dc.description.abstract |
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على مشكلات الفضاء السيبراني لدى طلبة جامعة زيان عاشور بالجلفة، وكذا معرفة مستوى مشكلات الفضاء السيبراني و المشكلة الأكثر انتشارا من بين المخدرات الرقمية، إدمان الأنترنت، إدمان الألعاب الإلكترونية، التنمر الإلكتروني، الإبتزاز الإلكتروني ، و سعت الدراسة الى معرفة الفروق في مستوى مشكلات الفضاء السيبرانيتبعا لمتغير الجنس و المستوى الجامعي، ولتحقيق اهداف الدراسة اعتمد الطالبان على المنهج الوصفي المسحيواستخدمت المقاييس التالية: " مقياس المخدرات الرقمية، مقياس إدمان الأنترنت، مقياس إدمان الألعاب الإلكترونية، مقياس التنمر الإلكتروني و مقياس الإبتزاز الإلكتروني " حيث أجريت الدراسة على عينة مكونة من (1322) طالب جامعي ، اختيرت بطريقة قصدية، كما تم استعمال برنامج الاحصائي SPSS لتحليل البيانات، وتوصلت نتائج الدراسة الى المشكلات الأكثر إنتشارا لدى طلبة الجامعة هي المخدرات الرقمية بنسبة (55.49% ) ثم يليه ادمان الأنترنت في المرتبة الثانية بنسبة 54.68% )( و ادمان الألعاب الإلكترونية بنسبة 52.16% )(و مستوى مشكلات الفضاء السيبراني منخفض لدى عينة الدراسة، كما انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس، و لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير المستوى الجامعي .
الكلمات المفتاحية: مشكلات الفضاء السيبراني – الفضاء السيبراني
Abstract:
The current study aimed to identify the problems of cyberspace among students of Zian Ashour University in Djelfa, as well as to find out the level of cyberspace problems and the most widespread problem among digital drugs, internet addiction, addiction to electronic games, cyber bullying, electronic blackmail, and the study sought to find out the differences in the level of cyberspace problems depending on the gender variant and university level, and to achieve the goals of the study, the students relied on the descriptive survey method and used the following metrics: "Digital drugs scale, internet addiction scale, electronic games addiction scale, electronic bullying scale and electronic blackmail scale" where the study was conducted on a sample of (1322) university
students, chosen in an intentional way, and the statistical program SPSS was used to analyze the data, and the results of the study reached the most widespread problems among university students are digital drugs at (55.49% ) followed by internet addiction in second place at ( 54.68%) (and electronic games addiction at 52.16%) (and the level of the problems of cyberspace are low in the study sample, and there are no statistically significant differences in the study sample due to a variable There are no significant differences in the study sample due to the university level variable . |
en_EN |