الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين الذكاء الانفعالي والسلوك العدواني لدى المراهقين في المرحلة الثانوية. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، حيث تم جمع البيانات من عينة مكونة من 65 تلميذا وتلميذة. كما تم استخدام مجموعة من المقاييس هي :
-مقياس الذكاء الوجداني من إعداد الباحث أحمد العلوان (2010).
-مقياس السلوك العدواني من إعداد سيد معتز و أبوعباة الصالح (1995).
ولقد أظهرت النتائج أن المراهقين في عينة الدراسة يتمتعون بمستويات عالية من الذكاء الانفعالي ومستويات منخفضة من السلوك العدواني. كما أظهرت النتائج أنه يوجد تأثير هام للذكاء الانفعالي على السلوك العدواني. كما أظهرت الدراسة أيضًا انه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المراهقين ذوي الذكاء الانفعالي المرتفع والمنخفض في مستويات السلوك العدواني.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الانفعالي- السلوك العدواني.
Abstract:
This study aimed to explore the relationship between emotional intelligence and aggressive behavior in high school adolescents. The study was based on a descriptive curriculum, where data were collected from a sample of 65 male and female students.A set of scales has also been used that are :
- Emotional intelligence scale prepared by researcher Ahmed Alwan (2010).
- The scale of aggressive behavior prepared by Sayed Moataz and Abu Abaa Al-Saleh (1995).
The results showed that the adolescents in the study sample had high levels of emotional intelligence and low levels of aggressive behavior.The results also showed that there is an Important influence of emotional intelligence on aggressive behavior. The study also showed that there are significant differences between adolescents with high and low emotional intelligence in the levels of aggressive behavior.
Keywords: emotional intelligence-aggressive behavior