DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

دور ثقافة العائلة في الانفاق على تعليم الابناء

Show simple item record

dc.contributor.author  بالأكحل,  حياة
dc.date.accessioned 2017-07-20T09:47:23Z
dc.date.available 2017-07-20T09:47:23Z
dc.date.issued 2017-07-20
dc.identifier.other mm 300-311/02
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/623
dc.description.abstract ملخص الدراسة : تستند هذه الدراسة في المقام الأول على الممارسات الثقافية لأولياء و ذلك لبعض أولياء التلاميذ بمدينة الجلفة ، لان ثقافة العائلة مؤشر على مردود المستوى التعليمي للأولياء. انطلاقا من هذا فان الدراسة تهدف إلى معرفة العلاقة بين الرأسمال الثقافي للعائلة و النفقة على التعليم . إن موضوع الدروس الخصوصية يعتبر مؤشرا واضحا يعكس ثقافة العائلة و مدى إنفاقها على التعليم ان الدراسة تستهدف الكشف عم الممارسات الثقافية للأوساط الاجتماعية المختلفة و تأثيرها على التعليم ، فالهدف الأساسي هو معرفة ما أن كان الرأسمال الثقافي للعائلة يؤثر على الإنفاق على التعليم و التأكد ما اذا كانت له دلالة اجتماعية أم أن هذا المشكلة تعود لعوامل أخرى . وانطلاقا مما سبق تم طرح السؤال التالي :  هل يمكن القول بان المستوى التعليمي للأولياء له دلالة اجتماعية على نجاح الأبناء ؟ و تبعا لذلك تمت صياغة الفرضيتين التاليتين : • الممارسات الثقافية للأولياء مؤشر على مردود المستوى التعليمي للأبناء . • الدروس الخصوصية مدلول قوي على ثقافة العائلة . ثم استخدام المنهج الكمي في هذه الدراسة لتناسبه مع الموضوع ثم استخدام المسح بالعينة او تمثلت العينة في 60 ولي و هم أولياء تلاميذ مدرسة المتأهل للدروس الخصوصية بمدينة الجلفة . -تمثلت تقنية البحث المستعملة لجمع البيانات في أداة الاستمارة ( الاستبيان ) و ثم استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية في ترتيب البيانات كما تم حساب معامل الارتباط كأي مربع لبعض المتغيرات . أما فيما يخص النتائج فقد تحققت الفرضيتين لذلك فالممارسات الثقافية للأولياء تساهم في نجاح الأشياء ، و مردودهم على المستوى التعليمي لهم .Encadreur : Djenaoui Abd el Aziz étudiante : Belakhal Hayat titre D’étude : Les parents des pratiques culturelles et leurs relations avec les dépenses d'éducation Cette étude est basée principalement sur les parents des pratiques culturelles, et pour certains parents d'élèves à Djelfa, parce que l'indice de la culture familiale retour sur le niveau d'instruction des parents. Partant de là, l'étude vise à savoir la relation entre la capitale culturelle de la famille et les dépenses en matière d'éducation. Le sujet du soutien scolaire privé est un indicateur clair reflète la culture de la famille et l'ampleur des dépenses d'éducation L'étude visant à détecter oncle des pratiques culturelles des différents médias sociaux et son impact sur l'éducation, l'objectif principal est de savoir ce qu'il était la capitale culturelle de la famille influe sur les dépenses d'éducation et de se assurer si elle a une signification sociale ou que ce problème de dos à d'autres facteurs.Summary: This study is based primarily on the cultural practices of parents and parents of some students in Djelfa because the family culture is indicative of the educational level of the parents. Based on this, the study aims to identify the relationship between the cultural capital of the family and the maintenance of education. The issue of private tutoring is a clear indicator of the family's culture and the extent of its spending on education The study aims at revealing the cultural practices of different social groups and their impact on education. The main objective is to know whether the cultural capital of the family affects the expenditure on education and whether it has a social significance or whether this problem is due to other factors. Based on the above, the following question was asked:  Is it possible to say that the educational level of the parents is a social indication of the success of the children? Accordingly, the following hypotheses were formulated: • Cultural practices of parents are indicative of the educational outcomes of children. • Private lessons have a strong bearing on family culture. And then use the quantitative approach in this study to fit with the subject and then use the survey sample or represented the sample in 60 parents and parents of students of the school of qualified for private lessons in the city of Djelfa. - The research technique used to collect data in the questionnaire (questionnaire) and then use the statistical packages of social sciences in the order of data and the correlation coefficient was calculated as any box for some variables. As for the results, the two hypotheses were met Therefore, the cultural practices of parents contribute to the success of things, and their return on the educational level. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject الانفاق - تعليم الابناء en_EN
dc.title دور ثقافة العائلة في الانفاق على تعليم الابناء en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account