الخلاصة:
تناولت المدرسة التحليلية غريزة العدوان بأدق تفاصيلها حيث اولى فرويد اهتماتما بالغا بغريزتي الجنس والعدوان مقرا بأنهما مصدر الطّاقة الديناميكية في الحياة النفسية، حيث اعتقد بوجود دافعتين متصارعتين احدهما يدفع نحو الحياة وهو ما يتلخص في الحياة الجنسية للفرد وثانيهما تدفع نحو الموت وهو ما يتلخص في الحالة العدوانية التي اعتبرها مدمرة لاستقرار الفرد النفسي.
وهو ما جعنا نسلط الأضواء على مسألة العدوان عند الأطفال ذوي الاعاقات السمعية نتيجة مركب النقص الذي تخلفه الاعاقة لديهم ومدى قدرة هذه الفئة على ادارة حياتهم الاجتماعية وهو ما يسميه علم النفس بالذكاء الانفعالي .
ولأجل كشف النقاب عن العلاقة القائمة بين السلوك العدواني للأطفال المعاقين سمعيا ومدى ادارتهم لقدرات الذكاء الانفعالي لجأنا الى اختيار عينة المشرفين التربويين في مركز صغار الصم .
فافترضنا أن للسلوك العدواني علاقة بتحديد مستويات الذكاء الانفعالي لدى الأطفال المعاقين سمعيا من وجهة نظر المشرفين.
وبعد قيامنا بدراسة استطلاعية في مركز صغار الصم تبين لنا وجود علاقة بين جميع الانفعالات الذّاتية والتفاؤل وبالتالي اتضح لنا صحة الفرض القائل بوجود علاقة احصائية بين معرفة الانفعالات الذّاتية والتفاؤل لدى المعاقين سمعيا و تقليل السلوك العدواني لديهم.
لنخلص في نهاية المطاف إلى ضرورة الاهتمام بالفئات الخاصة لأجل السعي الجاد في حل مشاكلهم وفتح الافق امام المعاق عن انشغالاته، وتوفير الامكانيات للمشرفين لتأدية مهامم على أكمل وجه .
summary:
The analytical school dealt with the aggression instinct in its finest details, as Freud paid great attention to the sexual and aggression instincts, acknowledging that they are the source of dynamic energy in psychological life. I believe that there are two conflicting motives, one of which drives toward life, which is summarized in the individual’s sexual life, and the second drives toward death, which is summarized in the state of aggression, which I consider destructive to the individual’s psychological stability.
This is what prompted us to shed light on the issue of aggression among children with hearing disabilities as a result of the complex deficiency that their disability leaves behind them and the extent of this group’s ability to manage their social lives, which is what psychology calls emotional intelligence.
In order to uncover the existing relationship between the aggressive behavior of hearing-impaired children and the extent to which they manage their emotional intelligence capabilities, we resorted to selecting a sample of educational supervisors at the Center for Young Deaf Children.
We assumed that aggressive behavior has a relationship with determining the levels of emotional intelligence among hearing-impaired children from the point of view of supervisors.
After we conducted an exploratory study at the Center for Deaf Children, we found that there is a relationship between all subjective emotions and optimism. Thus, it became clear to us that the hypothesis that there is a statistical relationship between knowing the subjective emotions and optimism of the hearing-impaired people and reducing their aggressive behavior became clear to us.
Let us ultimately conclude that it is necessary to pay attention to special groups in order to seriously strive to solve their problems, open the horizon for the disabled about his concerns, and provide the capabilities for supervisors to perform their tasks to the fullest extent.