Abstract:
هدفت هذه الدراسة الى معرفة مستوى الإدمان السيبراني وعلاقته بأنماط الشخصية لدى عينة من طلبة الثانوي، وتحديد طبيعة العلاقة بين كل من نمطي الشخصية أ و ب و إدمان الفضاء السيبراني.
و تم إعتماد المنهج الوصفي في هذه الدراسة، كما شملت عيّنة الدراسة (60) طالبا (27 ذكورا و 33إناث) أختيروا بطريقة قصدية، و استُخدِم في الدراسة مجموعة من المقاييس لغرض جمع البيانات اللازمة وهي: مقياس الإدمان السيبراني من إعداد الباحث ابراهيم الشافعي 2009، و مقياس أنماط الشخصية من إعداد الباحثة زروال فتيحة 2008
وجاءت نتائج الدراسة كما يلي :
مستوىالإدمانالسيبرانيلدىالتلاميذأفرادالعينةمتوسط.
توجد علاقة ارتباط طردية بينالدرجةالكليةلمقياسانماطالشخصيةأوبوالادمانالسيبرانيلدىافرادعينةالدراسة.
وجودتأثيردالاحصائيالنمطالشخصيةأعلىالإدمانالسيبرانيلدىالتلاميذأفرادعينةالدراسة.
عدموجودتأثيردالإحصائيالنمطالشخصيةبعلىالإدمانالسيبرانيلدىالتلاميذأفرادعينةالدراسة.
الكلماتالمفتاحية:الإدمانالسيبراني،نمطالشخصية،طلبةالثانوي.
Abstract :
This study aimed to determine the level of cyber addiction and its relationship to personality types among a sample of secondary school students, and to determine the nature of the relationship between personality types A and B and cyberspace addiction.
The descriptive approach was adopted in this study, and the study sample included (60) students (27 males and 33 females) who were chosen intentionally, and a set of measures were used in the study for the purpose of collecting the necessary data, namely: the cyber addiction scale prepared by the researcher “... ....., and a measure of personality types prepared by the researcher ".......
The results of the study were as follows:
The level of cyber addiction among the students in the sample is average.
There is a direct correlation between the total score of the Personality Types Scale A and B and cyber addiction among members of the study sample.
There is a statistically significant effect of personality type A on cyber addiction among students in the study sample.
There is no statistically significant effect of personality type B on cyber addiction among students in the study sample.
Keywords: Cyber Addiction, Personality Type, Secondary School Students.