Abstract:
هدفت الدراسة الى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين التفكير الايجابي والدافعية للانجاز لدى عينة من طلبة جامعة زيان عاشور ، اضافة الى الكشف عن الفروق في التفكير الايجابي ودافعية الانجاز من حيث ( الجنس – المستوى الدراسي )، وتكونت عينة البحث من (143) طالبا وطالبة من مختلف التخصصات (89) منهم اناث و (54) منهم ذكور، عينة الدراسة هي عينة عشوائية طبقية ، وتم استخدام المنهج الوصفي ، وتم استخدام برنامج spss لحساب الفرضيات باستخدام الاساليب الاحصائية ، اختبار( ت) ، المتوسط الحسابي ، الانحراف المعياري ، اختبار تقدير نموذج الانحدار الخطي البسيط ، وتوظيف مقياس التفكير الايجابي من اعداد الباحث وليد احمد الربيع (2019) و مقياس الدافعية للانجاز من اعداد الباحث عبد اللطيف محمد خليفة (2006) وتوصلنا الى النتائج التالية :
- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين التفكير الايجابي ودافعية الانجاز .
- لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير الجنس في الدافعية للانجاز .
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير الجنس في التفكير الايجابي .
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغيرالمستوى الدراسي ( ثانية ماستر – أولى ليسانس) في الدافعية للانجاز .
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغيرالمستوى الدراسي ( ثانية ماستر – أولى ليسانس) في التفكير الايجابي.
الكلمات المفتاحية : التفكير الايجابي. دافعية الانجاز .
Abstract
The study aims to discover the relationship between the positive thinking and the achievement motivation, in a sample of university zayyanaachor students, and detect differences in positive thinking and achievement motivation according to variables of ( gender – educational level ) , and the sample contains (143) student, (89) females and (54) males from different specialties ,The study sample is a stratified random sample,The descriptive approach was used, and the SPSS program was used to calculate hypotheses using statistical methods, t-test, arithmetic mean, and standard deviation,Estimation test of a simple linear regression model ،by using positive thinking scale prepared by the researcher walidahmedalrabia (2019) , and achievement motivation scale prepared by the researcher aabdallatifkhalifa (2006) , and reached the following results :
- There is a positive correlation between positive thinking and achievement motivation.
- There are no statistically significant differences attributed to the gender variable in achievement motivation.
- There are no statistically significant differences attributed to the gender variable in positive thinking.
- There are no statistically significant differences attributed to the educational level variable in achievement motivation.
- There are no statistically significant differences attributed to the educational level variable in positive thinking.
Key words: achievement motivation. positive thinking.