Abstract:
الدراسة المقدمة جاءت ضمن متطلبات نيل شهادة الماستر في علم الاجتماع تخصص علم الاجتماع الاتصال وكان عنوان بحثنا كالآتي: أثر وسائل الإعلام الجديدة على التنشئة الاجتماعية للطفل دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ لمتوسطة قوجيل علي بالجلفة وبوهالي زيان بفيض البطمة.
الإشكالية:
لقد أصبحت عملية تنشئة الطفل في ظل ثقافة التكنولوجيا ذات مجال واسع فلم تعد تقتصر على المؤسسات التقليدية التي تشمل الأسرة والمدرسة والمؤسسات الدينية وجماعة الأقران، بل تعدتها إلى الوسائط التثقيفية والمعلوماتية المعاصرة من النوادي العلمية، قاعات تعلم الحاسوب ومقاهي الانترنت ودخول تلك الوسائط والتكنولوجيات الحديثة قلبت عملية تنشئة الفرد من طفولته وجعلت منه في حالات كثيرة ليس المتلقي الصغير للمعرفة فحسب بل المتلقي والمنتج وحتى المبدع، فتكنولوجيا المعلومات والاتصال والوسائط الحديثة إذا ما وظفت بوعي ووفق خطة تتماشى وخصائص مراحل نمو الطفل، سوف تسهم بشكل فعال في تعليم وإعداد وتنشئة رجال الغد أطفال اليوم لمواجهة تعقد الحياة المعاصرة، والقيام بدورهم تجاه أنفسهم وتجاه المجتمع. ومن هذا المنطلق يطرح التساؤل الرئيسي التالي:
• ما هو أثر وسائل الإعلام الجديدة على التنشئة الاجتماعية للطفل.
فــرضــيـات الــدراســة:
• تؤثر وسائل الإعلام الجديدة في عملية التنشئة الاجتماعية للطفل.
• تساهم وسائل الإعلام الجديدة في التنشئة الاجتماعية للطفل.
• يلعب الهاتف المحول دوراً في عملية التنشئة الاجتماعية للطفل.
وقد كانت خطة بحثنا كالتالي: افتتحنا المذكرة بمقدمة ثم الباب الأول الجانب النظري للدراسة وقسمناه إلى:
الفصل الأول: الاطار المنهجي للدراسة
الفصل الثاني: التنشئة الاجتماعية
الفصل الثالث: وسائل الإعلام الجدية
الفصل الرابع: الإجراءات المنهجية للدراسة الميدانية ومنه تم تحليل ومناقشة بيانات الاستبيان ومناقشة الفرضيات وتم التحقق من صحتها من عدمه. واستنتاج عام.
المنهج الدراسة: الوصفي التحليلي
التقنيات المستعملة: الملاحظة واستمارة الاستبيان
عينة الدراسة: بعض تلاميذ متوسطتين قوجيل علي بلدية الجلفة وبوهالي زيان بلدية فيض البطمة
ميدان الدراسة: متوسطتين بولاية الجلفة
وبعد ان قمنا بالدراسة الميدانية وجدنا أن الفرضيات الثلاثة قد تحققوا.
وقد توصلنا إلى التوصيات التالية:
يجب على الأولياء مراقبة أبنائهم اثناء استخدام الهاتف المحمول واختيار ما يناسبهم.
كذلك يجب على الآباء تنظيم أوقات استخدام الهاتف الذكي وتخصيص وقت لهم.
تنشئتهم تنشئة طبيعية وذلك من خلال اللعب معهم في الفضاءات المفتوحة كالحدائق وتنظيم مناسبات جماعية لوجبات للم الشمل والاستغناء عن وسائل التواصل شيئا فشئيا وذلك لتنمية القدرات الاجتماعية للطفل والحفاظ على الروابط الأسرية وانشاء صداقات.
يجب منع الهاتف أثناء الدراسة إلا إذا كان استخدامه لغرض المراجعة والدراسة.
الكلمات المفتاحية: التنشئة الاجتماعية، وسائل الاعلام الجديدة، الهاتف المحمول، التكنولوجيا، وسائل الاعلام والاتصال.
The study presented came within the requirements for obtaining a master’s degree in sociology, specializing in communication sociology, and the title of our research was as follows: The impact of new media on the socialization of children, a field study on a sample of students from Gojil Ali middle school in Djelfa and Buhali Zayan in Fayd al-Batma.
The problem
The process of raising a child in light of the culture of technology has become broad in scope. It is no longer limited to traditional institutions that include the family, school, religious institutions, and peer groups. Rather, it has expanded to contemporary educational and information media, such as scientific clubs, computer learning halls, and Internet cafes. The entry of these modern media and technologies has overturned the process. The upbringing of the individual from his childhood makes him, in many cases, not only a young recipient of knowledge
Rather, it is the recipient, the producer, and even the creator. Information and communication technology and modern media, if employed consciously and according to a plan that is consistent with the characteristics of the stages of child development, will contribute effectively to educating, preparing and raising the men of tomorrow, the children of today, to face the complexity of contemporary life, and to play their role towards themselves and towards society. From this standpoint, the following main question arises:
• What is the impact of new media on the socialization of children.
Study hypotheses:
• New media affect the child’s socialization process.
• New media contribute to the socialization of the child.
• The converted phone plays a role in the child’s socialization process.
Our research plan was as follows: We opened the memorandum with an introduction, then the first chapter, the theoretical aspect of the study, and divided it into:
Chapter One: The methodological framework of the study
ChapterTwo: Socialization
Chapter Three: Serious Media
Chapter Four: Methodological procedures for the field study, including analyzing and discussing the questionnaire data, discussing the hypotheses, and verifying their validity or not. And a general conclusion.
Study method: descriptive analytical
Techniques used: observation and questionnaire form
Study sample: Some middle school students in Gojil Ali, Djelfa municipality, and Buhali Zayan, Fayd El Batma municipality
Field of study: Two middle schools in the state of Djelfa
After we conducted the field study, we found that the three hypotheses were fulfilled.
We have reached the following recommendations:
Parents must monitor their children while using the mobile phone and choose what suits them.
Parents must also organize smartphone use times and allocate time for them.
Raising them naturally by playing with them in open spaces such as parks, organizing group events for reunion meals, and gradually dispensing with means of communication in order to develop the child’s social abilities, maintain family ties, and create friendships.
The phone must be prohibited during study unless it is used for the purpose of review and study.
Keywords: socialization, new media, mobile phone, technology, media and communication.