الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على اثر بيئة العمل الداخلية بعناصرها ( ظروف الفيزيقية و الاتصال وعلاقات العمل والنظام الحوافز) في تحسين الاداء الوظيفي للعاملين بالعيادة المتعددة الخدمات الوئام الجلفة
قمت بطرح التساؤل الرئيسي للإشكالية البحث على النحو التالي :
ما هو اثر بيئة العمل الداخلية في تحسين الاداء الوظيفي؟
انبثق الى أسئلة فرعية :
1- هل يؤثر الاهتمام بتحسين ظروف الفيزيقية لبيئة العمل الداخلية ايجابا على تحسين اداء الوظيفي؟
2- هل يؤدي الاتصال الجيد بين جماعات العمل الى تحسين اداء العاملين الوظيفي؟
3- هل يؤثر الاهتمام بمكافأة وتحفيز العاملين بشكل ايجابي على تحسين ادائهم الوظيفي؟
اشتملت هذه الدراسة على جانبين :
-الجانب الاول : الجانب النظري انقسم الى ثلاثة فصول الفصل الاول: يضم الاطار المنهجي
الفصل الثاني: يدور حول بيئة العمل الداخلية
الفصل الثالث: يدور حول الاداء الوظيفي
الجانب الثاني الميداني اشتمل على فصلين الفصل الاول الاجراءات المنهجية للدراسة المنهج وادوات الدراسة والمجال المكاني للدراسة .
الفصل الثاني :تحليل البيانات ومناقشه النتائج على ضوء الفرضيات والاستنتاج العام والتوصيات والخاتمة .
استخدمت في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، واعتمدت على أداة الملاحظة واستمارة الاستبيان التي تضمنت 31 سؤال موزعه على ثلاث محاور.
وتم التوصل إلى النتائج التالية :
-تؤثر بيئة العمل الداخلية بمختلف عناصرها على تحسين الاداء الوظيفي.
-يعد الاهتمام بالظروف فيزيقية امرا ضروريا للتسهيل المهام وتحسين الاداء الوظيفي
-الاتصال الجيد بين جماعه العمل يؤثر بشكل إجابة على الأداء الوظيفي.
-يعد نظام الحوافز ضروريا في تحسين الأداء الوظيفي.
ملخص الدراسة بالانجليزية :
This study aimed to identify the impact of the internal work environment, with its elements (physical conditions, communication, work relationships, and incentive system), on improving the job performance of employees at the Weam Jilfa Multi-Service Clinic. The main research question was formulated as follows: What is the Impact of the Internal work environment on improving job performance
؟
Sub-questions:
* Does focusing on improving the physical conditions of the internal work environment have a positive impact on improving job performance?
* Does good communication between work groups lead to an Improvement in employee job performance?
* Does focusing on rewarding and motivating employees have a positive Impact on improving their job performance?
The study consisted of two parts:
Part 1: The theoretical part was divided into three chapters:
* Chapter 1: The methodological framework
* Chapter 2: The internal work environment
* Chapter 3: Job performance
Part 2: The field part consisted of two chapters:
* Chapter 1: The methodological procedures of the study, the methodology and tools of the study, and the spatial field
* Chapter 2: Data analysis and discussion of results
The descriptive analytical method was used in this study, and It relied on the observation tool and a questionnaire that included 31 questions distributed over three axes.
Study Results:
* The internal work environment, with its various elements, has a significant impact on improving job performance.
* Focusing on physical conditions is essential for facilitating tasks and improving job performance.
* Good communication between work groups has a positive Impact on job performance.
An incentive system is aessential for Improving job performance.