dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى محاولة معرفة مدى تأثير المجتمع المحلي على المرأة في اختيار نشاط المقاولة الخاصة بها ,وذلك من خلال بعدي كل من الأسرة والقيم الاجتماعية المحلية .ومن اجل اختبار مدى صدق فرضيات هذه الدراسة قسمنا منهج الاقتراب إلى ماهو كمي ,وماهو كيفي معتمدين في ذلك على المقابلة الموجهة كأداة رئيسية في هذه الدراسة ,والتي أجريت على عينة قصدية تتضمن 20 مفردة .
وتوصلت الدراسة إلى أن المجتمع المحلي يؤثر على المرأة في اختيار طبيعة نشاط المقاولة الخاصة بها , ويعمل على توجيهها نحو ميادين المقاولات النسائية التي يقل فيها الاختلاط والتعامل مع الرجال , كما يضع لها ضوابط لكيفية تسيير هذه المقاولة من حيث وقت دوام العمل , والسفر ووالتشغيل ,وكيفية التعامل ...الخ ,وذلك من خلال فرض هذه الضوابط عن طريق القيم الاجتماعية المحلية ,وكذا العادات والتقاليد المحلية ,وإعادة إنتاجها وترسيخها عن طريق الأسرة , وبهذا يشكل المجتمع المحلي الإطار المرجعي للمرأة في اختيار طبيعة نشاط المقاولة الخاصة بها ,وكيفية تسييرها .
الكلمات المفتاحية : المجتمع المحلي ,القيم الاجتماعية المحلية ,الأسرة المحلية ,المرأة المقاولة.
الملخص باللغة الأجنبية:
Study Summary:
This study aims to try to know the extent of the influence of the local community on women in choosing the nature of their own
entrepreneurial activity, through the dimensions of both the family and local social values.
In order to test the validity of the hypotheses of this study, we divided the approach method into what is quantitative and what is qualitative, relying on the directed interview as a main tool in this study, which was conducted on a purposive samplethat includes 20 individuals. The study concluded that the local community influences women in choosing the nature of their own entrepreneurial activity, and works to direct them towards the fields of women’s entrepreneurship in which there is lessmixing and dealing with men, and it also sets controls for them on how to manage this enterprise in terms of working hours, travel, employment, and how to deal… etc.,by imposing these controls through local social values, as well as local customs and traditions, and reproducing and consolidating them through the family, and thus the local community forms the frame of reference for women in choosing the nature oftheir own entrepreneurial activity, and how to manage it.
Keywords:
Local community, local social values, local family, women entrepreneurs. |
en_EN |