dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة الى محاولة تسليط الضوء على الأثر الذي يحدثه التدريب بأداء العاملين ومعرفة الدور الذي يلعبه التدريب في تحسين الأداء الوظيفي .
حيث قمنا بطرح التساؤل الرئيسي على النحو التالي:
- هل هناك علاقة بين التدريب وتحسين الأداء الوظيفي بالمؤسسة العمومية الاقتصادية؟
وقد انبثق على هذا السؤال 4 أسئلة فرعية وهي :
- ماهي المستويات التي يعمل التدريب على تنميتها؟
- هل توجد علاقة بين تنمية المعارف وتحسين الأداء الوظيفي ؟
- هل توجد علاقة بين تنمية المهارات وتحسين الأداء الوظيفي؟
- هل توجد علاقة بين تنمية الاتجاهات وتحسين الأداء الوظيفي؟
وقد اشتملت الدراسة على 03 فصول:
الفصل الأول يضم الإطار المنهجي للدراسة أما الفصل الثاني يضم الاطار النظري للدراسة تم تقسيمه الى مبحثين ، المبحث الأول ماهية التدريب والمبحث الثاني جاء بعنوان الأداء الوظيفي اما الفصل الثالث بعنوان الاطار الميداني للدراسة واشتمل على الإجراءات المنهجية للدراسة وتحليل فرضيات الدراسة والاستنتاج العام واهم التوصيات والاقتراحات والخاتمة.
وقد استخدمنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي نظرا لملاءمته لموضوع الدراسة، واعتمدنا على اداتين من أدوات جمع البيانات (الاستبانة ) هذه الأخيرة ، تضمنت 35 سؤالا موزعة على 03 محاور.
وقد توصلت الدراسة الى جملة من النتائج أهمها:
- يؤدي التدريب الى تحسين الأداء الوظيفي
- يعمل تدريب الموظفين على تنمية المعارف والمهارات والاتجاهات
- تنوع البرامج التدريبية يؤدي الى رفع كفاءة العامل
- التدريب المستمر يؤدي الى زيادة أداء العاملين
الكلمات المفتاحية: التدريب ، الأداء الوظيفي، التحفيز، الكفاءة، الموارد.
Abstract:
This study aims to attempt to shed light on the impact that training has on job performance and to know the role that training plays in improving job performance.
We posed the main question as follows:
- Is there a relationship between training and improving job performance in the public economic institution?
This question resulted in 4 sub-questions:
- What levels does training develop?
- Is there a relationship between developing knowledge and improving job performance?
- Is there a relationship between skills development and improving job performance?
- Is there a relationship between developing attitudes and improving job performance?
The study included 3 chapters:
The first chapter includes the methodological framework of the study, while the second chapter includes the theoretical framework of the study. It is divided into two sections. The first section is the nature of training and the second section is titled Job Performance. The third chapter is entitled the field framework of the study and includes the methodological procedures for the study, analysis of the study’s hypotheses, the general conclusion, the most important recommendations and suggestions, and the conclusion.
In this study, we used the descriptive approach due to its suitability to the subject of the study, and we relied on two data collection tools (the questionnaire), the latter of which included 35 questions distributed over 03 axes.
The study reached a number of results, the most important of which are:
Training leads to improved job performance
- Employee training develops knowledge, skills and attitudes
- Diversity of training programs leads to raising worker efficiency
- Continuous training leads to increased employee performance.
Keywords: training, job performance, motivation, efficiency, human resources |
en_EN |