الخلاصة:
الـــمُلخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة التحليلية الى التعرف على آليات ممارسة أنشطة العلاقات العامة عبر صفحة الفايسبوك الرسمية لجامعة الجلفة ،وذلك من خلال مضمون وشكل المنشورات في الصفحة،باستخدام أسلوب الحصر الشامل لمختلف المنشورات في شهر أفريل التي بلغ عددها (69) موضوع بإسقاط نظرية الاتصال الحواري، من خلال وضع عدد من الفئات التحليلية الكفيلة بتحقيق غايات الدراسة، بالاعتمادعلى المنهج الوصفي باستخدام أسلوب تحليل المضمون.
وتم استخدام معادلة(هولستي) للاتفاق بين محلليْن، بُغية التحقق من ثبات أداة الاستمارة التحليلية، وكان معدل الثبات(0.83)، فيما تم استخراج التكرارات والنسب المئوية باستخدام البرنامج الإحصائي(SPSS)، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها:
- وفرت صفحة الفايسبوك الرسمية لجامعة زيان عاشور بالجلفة لتسهيل عملية الاتصال و التواصل الشخصي, البريد الالكتروني و ارقام الهاتف في حين استغنت عن غرفة الدردشة.
- اهتمت منشورات صفحة الفايسبوك بجامعة الجلفة بجملة من الموضوعات اهمها شؤون الاكاديمية التي احتلت المرتبة الأولى بنسبة 36.2 % تليها كل من تغطية ملتقيات علمية و انعقاد مناسبة علمية بنسب 28.8 % , 24.6% ، كونها تُساهم في زيادة التفاعلية و المتابعة للصفحة.
- أسفرت نتائج الدراسة التحليلية على ان فئة الجمهور المستهدف في المنشورات المتضمنة في صفحة الفايسبوك الرسمية جمهور الطلبة بنسبة45.9%،وكذلك الجمهور العام و الاساتذة و الباحثين بنسبة 31.1%،14.9%على التوالي.
- غلب طابع الاعلام والإخبار على أهداف منشورات صفحة الفايسبوك الرسمية لجامعة الجلفة بنسبة(53.6% ).
- أتاحت جامعة الجلفة في معالجتها لمنشورات صفحة الفايسبوك الرسمية خدمات تفاعلية والمتمثلة في التعليقات ومشاركة المحتوى.
- جاءت غالبية منشورات صفحة الفايسبوك الرسمية لجامعة زيان عاشور بالجلفة في شكل صورة ثابتة بنسبة 39.7%، ثم النص المكتوب بنسبة 29.1 %،حيث قدرت نسبة روابط الكترونية ب 24.3%، في حين مثلت نسبة 06.9 % الفيديوهات.
الكلمات المفتاحية:الجامعة الجزائرية، العلاقات العامة، مواقع التواصل الاجتماعي، موقع الفايسبوك.
Study Summary
This analytical study aimed to identify the mechanisms for practicing public relations activities through the official Facebook page of the University of Djelfa, by identifying the content and form of publications on the page, using the method of comprehensive inventory of the various publications in the month of April, which numbered (69) poste by projecting the theory of dialogic communication, from By developing a number of analytical categories that are sufficient to achieve the objectives of the study, relying on the descriptive approach using the content analysis method.
The Holsty formula was used for agreement between two analysts, in order to verify the stability of the analytical form tool, the constant rate (0.87), while the repeats and percentages were extracted using the statistical programme (SPSS), and the study reached a number of results, the most important of which:
- Ziane Achour University's official Facebook page was provided at the expense to facilitate communication and personal communication, email and phone numbers while dispensing with the chat room.
- Facebook page publications at the University of Gulfah are concerned with a number of topics, the most important of which are academic affairs, ranked first by 36.2%, followed by coverage of scientific meetings and the holding of a scientific event at 28.8%, 24.6%, as they contribute to increasing interaction and follow-up to the page.
- The results of the analytical study showed that the target audience in the publications included in the official Facebook page the student audience at 45.9%, as well as the general public, professors and researchers at 31.1% and 14.9% respectively .
- information and news overwhelmingthe objectives of the posts on the official Facebook page of the University of Djelfa, with a percentage of (53.6%).
- In processing the official Facebook page posts, the University of Djelfa provided interactive services, including comments and content sharing.
- _ The majority of posts on the official Facebook page of Zian Achour University in Djelfa came in the form of a static image (39.7%), followed by written text (29.1%); The percentage of electronic links was estimated at 24.3%. While 6.9% represented videos.
-
Keywords: Algerian University, public relations, social networking, official Facebook page