المستودع الرقمي في جامعة الجلفة

دور النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية بعض القيم الاخلاقية لدى فئة الصم البكم

عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author ديلمي, حسين
dc.contributor.author دهوم, هشام
dc.date.accessioned 2017-12-03T08:21:26Z
dc.date.available 2017-12-03T08:21:26Z
dc.date.issued 2017-07-23
dc.identifier.other MS 581
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/702
dc.description.abstract Abstract: Study Title: "The role of the practice of physical activity sports adapted to the development of moral values among children of deaf mutes." -1- Objectives of the study: - Identify the role of exercise physical activity sports conditioner in the value of respect for others and love in children of deaf mute’s development. - Identify the role of exercise physical activity sports conditioner in the value of humility development among deaf mute children -Identify the role of exercise physical activity sports conditioner in the value of good character development among deaf mute children -2- Questions of the study: General question: Does The practice of physical activity sports adjuster have a role in the development of moral values among deaf-mute children? Sub-questions: -What is the role of physical activity practice sports conditioner in the value of respect for others and love in children of deaf mute’s development? - What is the role of physical activity practice sports conditioner in the value of humility development among children of deaf mutes? - What is the role of physical activity practice sports conditioner in the value of good character development among children of deaf-mute? -3- Hypotheses: General hypothesis: Physical activity Sports adjuster have a role in the development of moral values among children of deaf mutes. Sub-hypothesis: -The practice of physical activity sports adjuster develops the value of respect for others and love in deaf mute children. -The practice of physical activity sports adjuster develops the value of humility among deaf mute children. -The practice of physical activity sports adjuster develops the value of good manners among deaf mute children. -4- The field study procedures: - The study sample: was selected sample our research, which included 36 children of deaf children at the level of education of specialized institution for children with disabilities to visually term liquefied deaf extension. - The time domain: the period from April 05 until April 25, 2017. - Spatial field: Education specialized institution for children with disabilities to visually term liquefied deaf extension. -5- Study Methodology: descriptive approach which is based on field data collection. -6- instruments used: we dealt with the questionnaire technique and included a series of questions addressed to the deaf-mute children. -7- obtained results: - The practice of physical activity sports adjuster develops the value of respect for others and love of the deaf mutes children. - The practice of physical activity conditioned athlete develops the value of humility among deaf mutes children. - The practice of physical activity conditioned athlete develops the value of good manners among deaf mutes children عنوان الدراسة:" دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية القيم الأخلاقية لدى أطفال الصم البكم". 1- أهداف الدراسة:  التعرف على دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة احترام وحب الآخرين لدى الأفراد الصم البكم.  التعرف على دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة التواضع لدى الأفراد الصم البكم.  التعرف على دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة حسن الخلق لدى الأفراد الصم البكم. 2- تساؤلات الدراسة: التساؤل العام: هل لممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف دور في تنمية القيم الأخلاقية لدى أطفال الصم البكم؟ التساؤلات الفرعية:  ما دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة احترام وحب الآخرين لدى الأفراد الصم البكم؟  ما دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة التواضع لدى الأفراد الصم البكم؟  ما دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة حسن الخلق لدى الأفراد الصم البكم؟ 3- فرضيات الدراسة: الفرضية العامة:  للنشاط البدني الرياضي المكيف دور في تنمية القيم الأخلاقية لدى أطفال الصم البكم.  الفرضيات الجزئية:  ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف تنمي قيمة احترام وحب الآخرين لدى الأفراد الصم البكم.  ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف تنمي قيمة التواضع لدى الأفراد الصم البكم.  ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف تنمي قيمة حسن الخلق لدى الأفراد الصم البكم. 4- إجراءات الدراسة الميدانية: - عينة الدراسة: تم اختيار عينة بحثنا والتي شملت 36 طفلا من أطفال الصم البكم على مستوى مؤسسة التربية والتعليم المتخصصة للأطفال المعوقين بصريا لولاية المسيلة ملحق الصم البكم. - المجال الزمني: الفترة الممتدة من 05 افريل إلى غاية 25 أفريل 2017. - المجال المكاني: مؤسسة التربية والتعليم المتخصصة للأطفال المعوقين بصريا لولاية المسيلة ملحق الصم البكم. 5- منهج الدراسة: المنهج الوصفي الذي يعتمد على جمع البيانات الميدانية. 6- الأدوات المستعملة: تناولنا تقنية الاستبيان وتضمن مجموعة من الأسئلة الموجهة إلى أطفال الصم البكم. 7- النتائج المتوصل إليها: - ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف تنمي قيمة احترام وحب الآخرين لدى أطفال الصم البكم. - ممارسة النشاط البدين الرياضي المكيف تنمي قيمة التواضع لدى الأفراد الصم البكم. - ممارسة النشاط البدين الرياضي المكيف تنمي قيمة حسن الخلق لدى الأفراد الصم البكم. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject النشاط المكيف - القيم الاخلاقية - الصم البكم en_EN
dc.title دور النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية بعض القيم الاخلاقية لدى فئة الصم البكم en_EN
dc.type Thesis en_EN


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي