DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

دور النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية بعض القيم الاخلاقية لدى فئة الصم البكم

Show simple item record

dc.contributor.author ديلمي, حسين
dc.contributor.author دهوم, هشام
dc.date.accessioned 2017-12-03T08:21:26Z
dc.date.available 2017-12-03T08:21:26Z
dc.date.issued 2017-07-23
dc.identifier.other MS 581
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/702
dc.description.abstract Abstract: Study Title: "The role of the practice of physical activity sports adapted to the development of moral values among children of deaf mutes." -1- Objectives of the study: - Identify the role of exercise physical activity sports conditioner in the value of respect for others and love in children of deaf mute’s development. - Identify the role of exercise physical activity sports conditioner in the value of humility development among deaf mute children -Identify the role of exercise physical activity sports conditioner in the value of good character development among deaf mute children -2- Questions of the study: General question: Does The practice of physical activity sports adjuster have a role in the development of moral values among deaf-mute children? Sub-questions: -What is the role of physical activity practice sports conditioner in the value of respect for others and love in children of deaf mute’s development? - What is the role of physical activity practice sports conditioner in the value of humility development among children of deaf mutes? - What is the role of physical activity practice sports conditioner in the value of good character development among children of deaf-mute? -3- Hypotheses: General hypothesis: Physical activity Sports adjuster have a role in the development of moral values among children of deaf mutes. Sub-hypothesis: -The practice of physical activity sports adjuster develops the value of respect for others and love in deaf mute children. -The practice of physical activity sports adjuster develops the value of humility among deaf mute children. -The practice of physical activity sports adjuster develops the value of good manners among deaf mute children. -4- The field study procedures: - The study sample: was selected sample our research, which included 36 children of deaf children at the level of education of specialized institution for children with disabilities to visually term liquefied deaf extension. - The time domain: the period from April 05 until April 25, 2017. - Spatial field: Education specialized institution for children with disabilities to visually term liquefied deaf extension. -5- Study Methodology: descriptive approach which is based on field data collection. -6- instruments used: we dealt with the questionnaire technique and included a series of questions addressed to the deaf-mute children. -7- obtained results: - The practice of physical activity sports adjuster develops the value of respect for others and love of the deaf mutes children. - The practice of physical activity conditioned athlete develops the value of humility among deaf mutes children. - The practice of physical activity conditioned athlete develops the value of good manners among deaf mutes children عنوان الدراسة:" دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية القيم الأخلاقية لدى أطفال الصم البكم". 1- أهداف الدراسة:  التعرف على دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة احترام وحب الآخرين لدى الأفراد الصم البكم.  التعرف على دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة التواضع لدى الأفراد الصم البكم.  التعرف على دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة حسن الخلق لدى الأفراد الصم البكم. 2- تساؤلات الدراسة: التساؤل العام: هل لممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف دور في تنمية القيم الأخلاقية لدى أطفال الصم البكم؟ التساؤلات الفرعية:  ما دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة احترام وحب الآخرين لدى الأفراد الصم البكم؟  ما دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة التواضع لدى الأفراد الصم البكم؟  ما دور ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية قيمة حسن الخلق لدى الأفراد الصم البكم؟ 3- فرضيات الدراسة: الفرضية العامة:  للنشاط البدني الرياضي المكيف دور في تنمية القيم الأخلاقية لدى أطفال الصم البكم.  الفرضيات الجزئية:  ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف تنمي قيمة احترام وحب الآخرين لدى الأفراد الصم البكم.  ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف تنمي قيمة التواضع لدى الأفراد الصم البكم.  ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف تنمي قيمة حسن الخلق لدى الأفراد الصم البكم. 4- إجراءات الدراسة الميدانية: - عينة الدراسة: تم اختيار عينة بحثنا والتي شملت 36 طفلا من أطفال الصم البكم على مستوى مؤسسة التربية والتعليم المتخصصة للأطفال المعوقين بصريا لولاية المسيلة ملحق الصم البكم. - المجال الزمني: الفترة الممتدة من 05 افريل إلى غاية 25 أفريل 2017. - المجال المكاني: مؤسسة التربية والتعليم المتخصصة للأطفال المعوقين بصريا لولاية المسيلة ملحق الصم البكم. 5- منهج الدراسة: المنهج الوصفي الذي يعتمد على جمع البيانات الميدانية. 6- الأدوات المستعملة: تناولنا تقنية الاستبيان وتضمن مجموعة من الأسئلة الموجهة إلى أطفال الصم البكم. 7- النتائج المتوصل إليها: - ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف تنمي قيمة احترام وحب الآخرين لدى أطفال الصم البكم. - ممارسة النشاط البدين الرياضي المكيف تنمي قيمة التواضع لدى الأفراد الصم البكم. - ممارسة النشاط البدين الرياضي المكيف تنمي قيمة حسن الخلق لدى الأفراد الصم البكم. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject النشاط المكيف - القيم الاخلاقية - الصم البكم en_EN
dc.title دور النشاط البدني الرياضي المكيف في تنمية بعض القيم الاخلاقية لدى فئة الصم البكم en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account