الخلاصة:
ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن علاقة أساليب التنشئة الاجتماعية بانتشار العنف اللفظي عند الأطفال في المرحلة المتوسطة، وذلك من خلال دراسة ميدانية في متوسطة بوزيداوي محمد بمدينة عين وسارة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، واستعملت الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من عينة من أساتذة الطور المتوسط، حيث توزيعها على 25 مبحوث.
توصلت النتائج إلى أن هناك ارتباطًا وثيقًا بين العنف اللفظي لدى الأطفال والأساليب التربوية المتبعة داخل الأسرة والمدرسة، حيث أظهرت المعطيات الميدانية أن اللجوء إلى العقاب الجسدي والتوبيخ يؤدي إلى بروز السلوك العدواني، في حين أن الحوار والدعم النفسي يسهمان في تقويمه. وقد أكدت الفرضيتان صحة العلاقة بين نوع التنشئة ومستوى العنف اللفظي المسجَّل داخل البيئة المدرسية.
وختامًا، أوصت الدراسة بضرورة إعادة النظر في أساليب التنشئة الاجتماعية داخل الأسرة، وتفعيل دور المدرسة في التنشئة الوقائية، وتعزيز برامج التوعية السلوكية الموجهة للأطفال، أوليائهم، والمعلمين على حد سواء.
Abstract :
This study aimed to examine the relationship between socialization methods and the prevalence of verbal violence among middle school children، based on a field investigation conducted at Bouzidawi Mohamed Middle School in Ain Oussara. Employing a descriptive-analytical approach، the research utilized a questionnaire as the primary data collection tool، administered to a sample of middle school teachers.
The findings revealed a strong correlation between verbal violence in children and the educational practices adopted within both the family and school settings. The data indicated that punitive methods—such as corporal punishment and verbal reprimands—contribute to the development of aggressive verbal behaviors، whereas constructive approaches like dialogue and psychological support play a corrective role. The results validated both study hypotheses، confirming the significant impact of socialization style on the level of verbal violence observed in the school environment.
In conclusion، the study underscores the importance of reevaluating socialization strategies within families، enhancing the preventive role of educational institutions، and implementing behavioral awareness programs aimed at children، parents، and educators alike