Abstract:
الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على تأثير الألعاب الإلكترونية على مستوى التحصيل الدراسي لدى المتعلمين، في ظل الانتشار الواسع لهذه الألعاب بين فئات عمرية مختلفة، وخاصة فئة التلاميذ والمراهقين. وقد تناولت الدراسة الجوانب السلبية والإيجابية لهذه الظاهرة، حيث أظهرت النتائج أن الإفراط في استخدام الألعاب الإلكترونية، خاصة في أوقات غير مناسبة مثل أوقات المراجعة والدراسة، يؤدي إلى تراجع التركيز، ضعف التحصيل، وقلة الدافعية نحو الإنجاز الدراسي. بالمقابل، أشارت بعض الدراسات إلى أن الألعاب ذات المحتوى التعليمي أو التي تعزز التفكير المنطقي والمهارات المعرفية قد يكون لها أثر إيجابي إذا تم استخدامها بشكل معتدل وتحت إشراف. توصي الدراسة بضرورة توعية الأسر والمؤسسات التعليمية بخطورة الاستخدام المفرط للألعاب، مع تشجيع اعتماد ألعاب تعليمية موجهة تدعم العملية التربوية.
الكلمات المفتاحية:الألعاب الإلكترونية، التحصيل الدراسي، سلوك التلميذ، الإدمان الرقمي، الألعاب التعليمية، الأداء الأكاديمي، التلميذ المتمدرس.
Summary:
This study aims to shed light on the impact of electronic games on students’ academic achievement, especially given their widespread use among different age groups, particularly school-aged children and adolescents. The research explores both the negative and positive aspects of this phenomenon. Findings indicate that excessive use of video games—especially during study or revision time—can lead to decreased concentration, lower academic performance, and reduced motivation to succeed in school. On the other hand, some studies have highlighted that educational games or those that enhance logical thinking and cognitive skills may have a positive impact when used moderately and under supervision. The study recommends that families and educational institutions raise awareness about the risks of excessive gaming and encourage the use of targeted educational games that support the learning process.
Keywords:
Electronic games, Academic achievement, Student behavior, Digital addiction, Educational games, School performance, Learners.