الخلاصة:
لخص الدراسة بالعربية :
هدفت الدراسة إلى معرفة العالقة بين الصالبة النفسية والدافعية للتعلم لدى تالميذ
مرحلة التعليم الثانوي، وحاولنا اإلجابة عن التساؤل العام: هل توجد عالقة بين الصالبة النفسية
والدافعية للتعلم لدى تالميذ مرحلة التعليم الثانوي؟
تمت الدراسة على عينة قوامها 60 تلميذا وتلميذة من ثانوية ...، ولمعالجة الدراسة
ارتأينا إلى استخدام المنهج الوصفي القائم على وصف الظاهرة، والختبار صحة الفرضيات
قمنا باستخدام األدوات التالية: مقياس الصالبة النفسية. واستبيان حول الدافعية للتعلم، توصلت
نتائج البحث إلى أن هناك عالقة بين الصالبة النفسية والدافعية للتعلم.
Abstrait de l’étude
The study aimed to investigate the relationship between psychological
hardiness and learning motivation among secondary school students. We sought
to answer the general research question: Is there a relationship between
psychological hardiness and learning motivation among secondary school
students?
The study was conducted on a sample of 60 male and female students from
Mustapha Ben Boulaid Secondary School in Messaad, Hachemi Abdelrahman
Secondary School in Messaad, and Hassouni Ramadan Secondary School in
Messaad. To carry out the study, we adopted the descriptive approach, which is
based on describing the phenomenon. To test the validity of the hypotheses, we
used the following tools: a psychological hardiness scale and a questionnaire on
learning motivation.
The research findings indicated that there is a relationship between psychological
hardiness and learning motivation.