الخلاصة:
ملخص الدراسة
ث
ملخص الدراسة :
- تهدف الدراسة الحالیة إلى معرفة نوع العلاقة القائمة بین الافكار اللاعقلانیة والكفاءة
الذاتیة لدى أساتذة التعلیم الثانوي بثانویة بن الأبیض قویدر بعین الإبل بولایة الجلفة ,
وكذا الكشف عن مستوى انتشار الافكار اللاعقلانیة ومستوى الكفاءة الذاتیة لدى أفراد
العینة , بالإضافة إلى البحث في دلالة الفروق في الدرجة الكلیة للأساتذة على كل من
مقیاسي الدراسة وأثر عاملي ) الجنس والخبرة ( , وتم إتباع المنهج الوصفي حیث بلغت
العینة كل الأساتذة المتواجدون بالثانویة عددهم 59أستاذ وأستاذة , وتم الاعتماد على
مقیاس الافكار اللاعقلانیة الذي أعده سلیمان الریحاني 1987ومقیاس الكفاءة الذاتیة
الذي أعده بشیر معمریة ). (2011
استخدمت الطالبة الأسالیبالإحصائیة التالیة :
المتوسطات الحسابیة , الانحرافات المعیاریة , اختبار ( )Tلدلالة الفروق , وتمت
المعالجة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائیة للعلوم الاجتماعیة ( )SPSSللإجابة على
التساؤلات التالیة :
-1هل توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین الأساتذة ذوي التفكیر العقلاني والأساتذة
ذوي التفكیر اللاعقلاني في درجة الكفاءة الذاتیة؟
-2هل توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین درجات الأساتذة الذكور والأساتذة الإناث
في مقیاس الافكار اللاعقلانیة ؟
-3هل توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین درجات الأساتذة الذكور والأساتذة الإناث
في مقیاس الكفاءة الذاتیة ؟ص الدر
-4هل توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین درجات الأساتذةالأقل من خمس سنوات
خبرة والأكثر من خمس سنوات خبرة في مقیاس الافكار اللاعقلانیة ؟
-5هل توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین درجات الأساتذة الأقل من خمس سنوات
خبرة والأكثر من خمس سنوات خبرة في مقیاس الكفاءة الذاتیة ؟
وكانت نتائج الدراسة كالتالي :
- وجود فروق ذات دلالة إحصائیة بین الأساتذة ذوي التفكیر العقلاني والأساتذة ذوي
التفكیر اللاعقلاني في درجة الكفاءة الذاتیة لصالح ذوي التفكیر اللاعقلاني .
- عدم وجود فروق دالة إحصائیاً بین أفراد العینة في الدرجة الكلیة على مقیاس الافكار
اللاعقلانیة بالنسبة لمتغیر الجنس .
- وجود فروق دالة إحصائیاً بین أفراد العینة في الدرجة الكلیة للمقیاس الكفاءة الذاتیة
بالنسبة لمتغیر الجنس .
- وعدم وجود فروق دالة إحصائیاً بین الأساتذةالأقل من خمس سنوات خبرة والأكثر من
خمس سنوات خبرة في الدرجة الكلیة على مقیاس الافكار اللاعقلانیة ومقیاس الكفاءة
الذاتیة بالنسبة لمتغیر الخبرة .ص الدر
ح
Abstract :
The current study aims to elucdate the type of reletion ship a mony
the irrational thoughts and self –efficancy at the ben labiadkouder
high- school in Ain ELBELL and to point out the level of progation
of irrational and the level of performamce among the members the
,besids to examine the signification of the differences of the eutre
level at the teacgers on every scool of study and inpact of sex and
experience , He have adopted the dexriptive method . The sample
in cludes all the teachers of the high-school composed of 59
teachers our zork is bascd on the psychological standard of
irrational thoughts elaboraled by SaleimanRayHANI 1987 and
psychological standad of self – estem of BACHIR MA,ARIA 2011 .
We have used the following methods : medians , standard deriva
Tion T test to pontoyt difference under tratent using the
statustcalpakaes for social scinces ,SPSS
The question are as folloing :
1- Is therary statistical difference omang the teacher of rational
and those of vrational one in self efficany ?
2-Is ther any statistical difference among the male and any fenal
teacher . refferencerto psychological of vertion al theoght ?ملخص الدراسة
خ
3- Is ther any statistical Differencer referring to the level of the
male and fenal teacher in the self-esteem ?
4- Is therary statistical omanger teacher of less tham 05
Years experiences?
5-is therary statistical between the level of teacher of lees 05
years experience in the self-esteem ?
The restts noticed that there difference statistical omange the
syantifocal among teacher with ratinal thinking and thos with
irrational thinking .concerring the and thos irrational thinking we
alse figured out that are difference statistical siginficat among the
members of the sambel in the eurteveral at urationaltheorset
.concerning the sex variable.ther are alos statistical
significaldeffirencer among the member of the samble at the eutre
level in self asterm ,conceernce the sex variable the study has led
toc sort out thet they are no statestecalysigunficant difference
between teacher who have less tham 05years experience least
and those of mortham 05 years experiences in the enter level
reffireing to the vertional and the self-efcamnyconcering the
experience variebele .