DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

التخطيط الدراسي و علاقته بالتفوق الدراسي لدى تلاميذ سنة الثالثة ثانوي

Show simple item record

dc.contributor.author عريشة, اماني
dc.date.accessioned 2017-06-21T10:37:59Z
dc.date.available 2017-06-21T10:37:59Z
dc.date.issued 2016-06-21
dc.identifier.other mm 150-25/02
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/366
dc.description.abstract ي ملخص الدراسة : هدفت دراستنا إلى معرفة علاقة التخطيط الدراسي بالتفوق الدراسي ،وذلك من خلال الكشف عن الفروق الموجودة بين المتفوقين وغير المتفوقين في كل من درجات )الأهداف التنظيم الذاتي ، إدارة الوقت والمراجعة( وتحديد إن كان هناك فروق بين الإناث والذكور في درجات التخطيط الدراسي ، إضافة إلى بناء مقياس التخطيط الدراسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي ، وقد اختارت الطالبة في دراستها هذه ،عينة تكونت من 159تلميذ وتلميذة من تلاميذ الثالثة ثانوي ببعض ثانويات مدينة مسعد وهم : ثانوية حاشى عبد الرحمان،ثانوية مصطفى بن بولعيد وثانوية متقن زيان عاشور وقد تم اختيار العينة بطريقة عشوائية بسيطة وقد اعتمدت الطالبة المنهج الوصفي المقارن كونه يدرس المتغيرات في وقتها الراهن. كما تم استخدام مقياس التخطيط الدراسي، إضافة إلى تحديد معيار على أساسه نقيس درجة التفوق من عدمه والذي حدد بـ 12فما فوق من المعدلات المحصل عليها خلال الفصل الأول من الموسم الدراسي . 2016/2015 أما بالنسبة للمعالجة الإحصائية للفرضيات فقامت الطالبة بالاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ) (spssباستخدام تقنيات إحصائية هي النسبة المئوية المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، اختبار الفروق t.test وتوصلت هذه الدراسة إلى: - وجود علاقة بين التخطيط الدراسي والتفوق الدراسي . - وجود فروق دالة إحصائيا في درجات كل من )الأهداف، التنظيم الذاتي، إدارة الوقت والمراجعة ( بين المتفوقين وغير المتفوقين. - لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في درجات التخطيط. الكلمات المفتاحية: )التخطيط الدراسي ، التفوق الدراسي(ك Resume of the study Our study aimed to discover the relation between academic planning And academic excellence, through displaying the differences between students with higher grades and students with lower grades ( in terms Of goals, time management and revising ), And trying to locate the Differences between males and females in the academic planning, in Addition to constructing a standard of academic planning in the Students of 3rd year in high school, the researcher picked in her study A sample of 159 students from the high schools of Messaad and they Were: the high school of Hashi Mostafa ben boulaid, the high school of abdrrahman, The high school of zian achor, The sample was Selected randomly, The researcher used a Comparative descriptive Approach since it studies variables in the mean time. The Measurement of scholar planning was used in addition to the standard of the average 12 to set the difference between students with higher Grades and the ones lower than that in the first trimester of 2015\2016. As for the statistical treatment of hypotheses, The student used the Statistical Package for Social Sciences program (spss) using a Statistical techniques which is the percentage of the arithmetic mean, Standard deviation, test t.test differences. The study concludes: - There is a relationship between academic planning and academic excellence. - There are significant differences in the degree of each of the (goals, self organization, time management and auditing) between the students of higher grades and the students with lower grades. - No statistically significant differences between males and females in the grades of academic Planning. The key words: (academic planning, academic excellence)Résumé de l'étude Notre étude est pour but de connaître la relation entre la planification de l'éducation et la perfection scolaire, aussi de découvrir les différences entre les bons et les mauvais élèves dans les situations suivants:(les objectifs, l'auto-organisation, le temps et la révision),de préciser s'il y a des différences entre les deux sexes au niveau des degrés de la planification scolaire et de construire un modèle pour la planification scolaire chez les élèves de la troisième année secondaire, l'étudiante a choisi dans cette étude, un échantillon composé de 159 élèves de troisième année secondaire de certains lycées de messaàd : hachi abdelrahmen mostafaben boulaid et matkan ziane achour. L’échantillon a été choisi spontanément, l'étudiante a suivi la méthode descriptive comparative, parce qu'elle étudie les variations dans l'actualité. Aussi, on a utilisé le modèle de la planification scolaire, en précisant une norme, selon cette norme, on évalue le degré de la perfection ou la non perfection, qui est commencé de 12 des ressembles des moyens obtenus à partir du premier trimestre de l'année 2015-2016. Concernons les analyses statistiques des hypothèses, l'étudiante a utilisé un programme d’analyse statistique en paquets des sciences sociales (spss) en employant des techniques statistiques (le pourcentage, la médiane, l’écart type) Cette étude postule que : - L’existence d'une relation entre la planification scolaire et la perfection scolaire. -L’existence des variations d’une fonction statistique dans le degré des objectifs, d'auto-organisation, de temps et de révision entre les bons et les mauvais. -L’absence d’une fonction statistique aux degrés de planification qui revient à la différence de sexe. Mots clés : (la planification de l’éducation, l’excellence scolaire) en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject التخطيط الدراسي -التفوق الدراسي en_EN
dc.title التخطيط الدراسي و علاقته بالتفوق الدراسي لدى تلاميذ سنة الثالثة ثانوي en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account