Abstract:
ملخص الدراسة :
ēدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع سياسة الاختيار المعتمدة من طرف وزارة التربية الوطنية
لسلك مستشاري التوجيه المدرسي و المهني بالجزائر و التعرف على مدى كفايتها و نجاعتها من خلال
تحليل المعايير المعتمدة و مناقشتها من جهة و تحليل وظيفة مستشار التوجيه من جهة أخرى , لاقتراح
نموذج معدل و مكمل , عرض على عينة من الأخصائيين في مجال التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني
احتوت على مفتشين للتوجيه و مدراء مراكز التوجيه و كذا مستشارين للتوجيه المدرسي و المهني و كان
عددهم ، 68و قد اعتمدنا المنهج الوصفي التحليل .
و من أهم نتائج الدراسة : إن المعايير المعتمدة في عملية الاختيار خضعت للتعديل و التصحيح مع
إضافة معايير جديدة كان لابد من وجودها لطبيعة الوظيفة و متطلباēا و مهامها و خاصة ما تعلق
بالجانب الشخصي للأفراد والمهارات الاجتماعية التي يجب أن يتحلى đا ، و في الأخير ضبطت المعايير
للآلية المكملة لاختيار مستشاري التوجيه الاختيار الأمثل وفق ما تتطلبه خصائص الوظيفة حسب رأي
الأخصائيين .
ومن أهم توصيات الدراسة: تشكيل لجان متخصصة في مجال التوجيه المدرسي لبناء هذه الآلية المكملة
المقترحة وتخريجها لتصبح صالحة للتطبيق و اعتمادها من طرف الوزارة الوصية. و كذا إعطاء أهمية قصوى
لتحليل و توصيف كل الوظائف بما فيها وظيفة المستشار من أجل ضبط دقيق لمعايير الاختيار لاحقا و
هذا من أجل الرفع من فعالية الموارد البشرية في كل المنظمات و خاصة التربية الوطنية التي تعني بأن
العنصر البشري الذي تتقدم أو تتأخر به الأمم.Study Summary:
The objective of this study is to identify the reality of the selection
policy adopted by the Ministry of National Education for the guidance of
vocational and vocational guidance counselors in Algeria and to identify
its adequacy and effectiveness by analyzing and discussing the approved
standards on the one hand and analyzing the role of the guidance
counselor on the other. In addition, a number of specialists in the field of
vocational and vocational guidance and guidance were included. They
included inspectors for guidance, managers of guidance centers, and 68
counselors for vocational and vocational guidance. The descriptive
approach was adopted.
The most important results of the study: The criteria adopted in the
selection process were subject to modification and correction with the
addition of new standards had to be existence of the nature of the job and
its requirements and functions, specially related to the personal aspect of
individuals and social skills that must be, and finally caught criteria for
the complementary mechanism for the choice of guidance counselors The
optimal choice as required by the characteristics of the job according to
specialists.
The most important recommendations of the study: the formation of
specialized committees in the field of school guidance to build this
proposed supplementary mechanism and graduation to become applicable
and adopted by the Ministry of the will. And to give utmost importance to
the analysis and characterization of all functions, including the function
of the consultant in order to accurately control the selection criteria later
in order to increase the effectiveness of human resources in all
organizations, specially national education, which means the production
of human element, which progress or delay by nations.