DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

نحو آلية مكملة لاختيار مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني من وجهة نظر المختصين

Show simple item record

dc.contributor.author حر, سفیان
dc.date.accessioned 2017-06-21T12:20:39Z
dc.date.available 2017-06-21T12:20:39Z
dc.date.issued 2017-06-21
dc.identifier.other mm 150-43/02
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/378
dc.description.abstract ملخص الدراسة : ēدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع سياسة الاختيار المعتمدة من طرف وزارة التربية الوطنية لسلك مستشاري التوجيه المدرسي و المهني بالجزائر و التعرف على مدى كفايتها و نجاعتها من خلال تحليل المعايير المعتمدة و مناقشتها من جهة و تحليل وظيفة مستشار التوجيه من جهة أخرى , لاقتراح نموذج معدل و مكمل , عرض على عينة من الأخصائيين في مجال التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني احتوت على مفتشين للتوجيه و مدراء مراكز التوجيه و كذا مستشارين للتوجيه المدرسي و المهني و كان عددهم ، 68و قد اعتمدنا المنهج الوصفي التحليل . و من أهم نتائج الدراسة : إن المعايير المعتمدة في عملية الاختيار خضعت للتعديل و التصحيح مع إضافة معايير جديدة كان لابد من وجودها لطبيعة الوظيفة و متطلباēا و مهامها و خاصة ما تعلق بالجانب الشخصي للأفراد والمهارات الاجتماعية التي يجب أن يتحلى đا ، و في الأخير ضبطت المعايير للآلية المكملة لاختيار مستشاري التوجيه الاختيار الأمثل وفق ما تتطلبه خصائص الوظيفة حسب رأي الأخصائيين . ومن أهم توصيات الدراسة: تشكيل لجان متخصصة في مجال التوجيه المدرسي لبناء هذه الآلية المكملة المقترحة وتخريجها لتصبح صالحة للتطبيق و اعتمادها من طرف الوزارة الوصية. و كذا إعطاء أهمية قصوى لتحليل و توصيف كل الوظائف بما فيها وظيفة المستشار من أجل ضبط دقيق لمعايير الاختيار لاحقا و هذا من أجل الرفع من فعالية الموارد البشرية في كل المنظمات و خاصة التربية الوطنية التي تعني بأن العنصر البشري الذي تتقدم أو تتأخر به الأمم.Study Summary: The objective of this study is to identify the reality of the selection policy adopted by the Ministry of National Education for the guidance of vocational and vocational guidance counselors in Algeria and to identify its adequacy and effectiveness by analyzing and discussing the approved standards on the one hand and analyzing the role of the guidance counselor on the other. In addition, a number of specialists in the field of vocational and vocational guidance and guidance were included. They included inspectors for guidance, managers of guidance centers, and 68 counselors for vocational and vocational guidance. The descriptive approach was adopted. The most important results of the study: The criteria adopted in the selection process were subject to modification and correction with the addition of new standards had to be existence of the nature of the job and its requirements and functions, specially related to the personal aspect of individuals and social skills that must be, and finally caught criteria for the complementary mechanism for the choice of guidance counselors The optimal choice as required by the characteristics of the job according to specialists. The most important recommendations of the study: the formation of specialized committees in the field of school guidance to build this proposed supplementary mechanism and graduation to become applicable and adopted by the Ministry of the will. And to give utmost importance to the analysis and characterization of all functions, including the function of the consultant in order to accurately control the selection criteria later in order to increase the effectiveness of human resources in all organizations, specially national education, which means the production of human element, which progress or delay by nations. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject مستشاري التوجيه - الإرشاد المدرسي و المهني en_EN
dc.title نحو آلية مكملة لاختيار مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني من وجهة نظر المختصين en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account