Abstract:
الملخص
استهدف هذا البحث، دراسة العلاقة بين الذكاء الإنفعالي وجودة الحياة لدى طلبة كلية العلوم الإنسانية والإجتماعيةبجامعة زيان عاشور بالجلفة، ومعرفة دور متغير الذكاء الإنفعالي في تفسير مستوى جودة الحياة لدى الطلبة أفراد عينة البحث.
وتم اعتماد المنهج الوصفي في هذا البحث.كما شملت عينة الدراسة (60 ) طالب طالبة( 40منهم إناث 20 ذكور) واستُخدم في الدراسة مقياسين لغرض جمع البيانات اللازمة وهما: مقياس الذكاء الإنفعالي ، من إعداد الباحث "أحمد العلوان" (2010)، ومقياس جودة الحياة من إعداد المنظمة العالمية للصحة(WHO).
وجاءت النتائج كما يلي:
* وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين الذكاء الإنفعالي وجودة الحياة لدى الطلبة أفراد عينة الدراسة.
* مستوى الذكاء الإنفعالي لدى الطلبة أفراد عينة الدراسة مرتفع.
* مستوى جودة الحياة لدى الطلبة أفراد عينة الدراسة مرتفع.
* توجد فروق بين الطلبة أفراد عينة الدراسة مرتفعي ومنخفضي الذكاء الإنفعالي في جودة الحياة لدى أفراد العيّنة، والفروق لصالح مرتفعي الذكاء الإنفعالي.
* لاتوجد فروق في مستوى الذكاء الإنفعالي لدى الطلبة أفراد عينة الدراسة تعزى إلى متغير الجنس.
* لاتوجد فروق في مستوى جودة الحياة لدى الطلبة أفراد عينة الدراسة تعزى إلى متغير الجنس.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الإنفعالي – جودة الحياة.
Study summary
This research aimed to study the relationship between emotional intelligence and quality of life among students of the Department of Psychology at Ziyan Achour University in Djelfa, and to know the role of the emotional intelligence variable in explaining the level of quality of life among students of the research sample.
The descriptive method was adopted in this research. Two scales were used in the study for the purpose of collecting the necessary data, namely: the emotional intelligence scale, prepared by the researcher "Ahmed Alwan" (2010), and the quality of life scale prepared by the World Health Organization (WHO).
The results of the study were as follows:
* The first hypothesis of the study was fulfilled, which states: There is a statistically significant correlation between emotional intelligence and quality of life among students who are members of the study sample.
* The second hypothesis was fulfilled, which states: The level of emotional intelligence among students in the study sample is high.
* The third hypothesis was fulfilled, which states: the level of quality of life among the students in the study sample is high.
* The fourth hypothesis has been fulfilled, which states: There are differences between the study sample students with high and low emotional intelligence in the quality of life of the sample, and the differences are in favor of high emotional intelligence.
* The fifth hypothesis was not fulfilled, which states: There are differences in the level of emotional intelligence among the students of the study sample, due to the gender variable.
* The sixth hypothesis was not fulfilled, which states: There are differences in the level of quality of life among students in the study sample, due to the gender variable.
Keywords: emotional intelligence - quality of life.