Abstract:
الملخص:
هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن الثقة التنظيمية ببعض المدارس الابتدائية ببلدية الجلفة،وعلاقتها بدافعية الانجاز لدى عينة من اساتذة التعليم الابتدائي ببلدية الجلفة من وجهة نظرهم.
وقد اختبرت عينة عشوائية من اساتذة التعليم الابتدائي في بعض ابتدائيات بلدية الجلفة، بما نسبتهم 21% من مجتمع الدراسة بما يعادل 300 معلما ومعلمة ، موزعين على بعض المدارس الابتدائية ببلدية الجلفة.
ولتحقيق اهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي الارتباطي،وتطوير اداتين هما استبيان الثقة التنظيمية بصورته النهائية مكونة من 13 فقرة،واستبيان دافعية الانجاز بصورته النهائية والمكون من 32 فقرة ،وتم التحقق من الصدق والثبات لأداتي الدراسة .
وقد اظهرت نتائج الدراسة ان الثقة التنظيمية ببعض المدارس الابتدائية ببلدية الجلفة ،من وجهة نظر عينة من اساتذة التعليم الابتدائي فيها جاءت مرتفعة ،وكذلك دافعية الانجاز كانت مرتفعة ايضا،كما اظهرت النتائج وجد فروق في مستوى الثقة التنظيمية لدى عينة من اساتذة التعليم الابتدائي ببعض المدارس الابتدائية ببلدية الجلفة تبعا لمتغير (الجنس ،السن،المستوى العلمي،سنوات الخدمة، الصنف، التخصص)، و وجد فروق في مستوى دافعية الانجاز لدى عينة من اساتذة التعليم الابتدائي ببعض المدارس الابتدائية ببلدية الجلفة تبعا لمتغير (الجنس السن،المستوى العلمي،سنوات الخدمة، الصنف، التخصص)،بالإضافة الى وجد علاقة بين الثقة التنظيمية ودافعية الانجاز تبعا (التنافس،المثابر، الطموح، اداراك الزمن،الاداء) لدى عينة من اساتذة التعليم الابتدائي ببعض ابتدائيات بلدية الجلفة ،وختاما توصلنا علاقة ارتباطية ايجابية و قوية بين الثقة التنظيمية ودافعية الانجاز لدى عينة من اساتذة التعليم الابتدائي ببعض مدارس بلدية الجلفة
Summary:
This study aimed to reveal the organizational confidence of some primary schools in the municipality of Djelfa, and its relationship to the motivation of achievement among a sample of primary education teachers in the municipality of Djelfa from their point of view.
A random sample of primary education teachers was tested in some primary schools of the municipality of Djelfa, with 21% of the study population, equivalent to 300 teachers, distributed over some primary schools in the municipality of Djelfa.
To achieve the objectives of the study, we used the correlational descriptive approach, and the development of two tools, namely the organizational confidence questionnaire in its final form consisting of 13 items, and the achievement motivation questionnaire in its final form, consisting of 32 items, and the honesty and stability of the two study tools were verified.
The results of the study showed that the organizational confidence in some primary schools in the municipality of Djelfa, from the point of view of a sample of primary education teachers in which it was high, as well as the motivation of achievement was also high, and the results showed differences in the level of organizational confidence among a sample of primary education teachers in some primary schools in the municipality of Djelfa according to the variable (gender, age, scientific level, years of service, class, specialization), and there were differences in the level of achievement motivation among a sample of primary education teachers in some primary schools in the municipality of Djelfa. According to the variable (gender, age, scientific level, years of service, class, specialization), in addition to finding a relationship between organizational confidence and achievement motivation according to (competition, perseverance, ambition, time management, performance) among a sample of primary education teachers in some primary schools of the municipality of Djelfa, and in conclusion we reached a positive and strong correlation between organizational confidence and achievement motivation among a sample of primary education teachers in some schools of the municipality of Djelfa