Abstract:
ملخص:
ىدفت الد ا رسة إلى التعرؼ عمى مستكل الضغط النفسي كعلاقتو بفعالية الذات لدل الطمبة
المكظفيف، كالكشؼ عف الفركؽ بيني في كؿ مف مستكل الضغط النفسي كفعالية الذات حسب متغيرم
الجنس كالتخصص. كت إختيار عينة قصدية مف الطمبة المكظفيف تككنت مف ( 71 ) طالبا كطالبة
كلتحقيؽ أىداؼ الد ا رسة قمنا بتطبيؽ مقياسي الضغط النفسي مف إعداد ( lavenstein (1993،
يتككف مف ( 30 ) فقرة كمقياس فعالية الذات صم مف طرؼ ( ROBERT TIPTON & EVERTT WORTHINGTON,1984 ) كعربو : (محمد السيد عبد الرحماف، 1998 )، كقا بتقنينو عمى البيئة
الج ا زئرية (معمرية بشير، 2008 ) كالذم يتككف مف ( 30 ) فقرة، مستخدميف المنيج الكصفي، كقد
أظيرت نتائج الد ا رسة أنو :
.1 مستكل الضغط النفسي لدل الطمبة المكظفيف منخفض.
.2 مستكل فعالية الذات لدل الطمبة المكظفيف مرتفع.
.3 تكجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بيف الضغط النفسي ك فعالية الذات لدل الطمبة
المكظفيف.
.4 لا تكجد فركؽ ذات دلالة إحصائية بيف متكسطي درجات الطمبة المكظفيف في مستكل كؿ مف
الضغط النفسي كفعالية الذات تعزل لمتغير الجنس.
.5 لا تكجد فركؽ ذات دلالة إحصائية بيف متكسطي درجات الطمبة المكظفيف في مستكل كؿ مف
الضغط النفسي ك فعالية الذات تعزل لمتغير التخصص.
الكممات المفتاحية: الضغط النفسي فعالية الذات طمبة الجامعة المكظؼ. - - -
Abstract :
The study aimed to identify the level of psychological stress and its relationship to self-efficacy among student employees, and to detect differences between them in both the level of psychological stress and self-efficacy according to the variables of gender and specialization. An intentional sample of student employees was selected, consisting of (71) male and female students. To achieve the objectives of the study, we applied two measures of psychological stress prepared by (Lavenstein, 1993) consisting of (30) items, and a measure of self-efficacy designed by (Robert TIPTON & EVERTT WORTHINGTON, 1984). Its Arabization: (Muhammad Al-Sayed Abdel-Rahman, 1998), and he codified it on the Algerian environment (Maamaria Bashir, 2008), which consists of (30) paragraphs, using the descriptive approach. The results of the study showed that:
1. The level of psychological stress among student employees is low.
2. The level of self-efficacy among student employees is high.
3. There is a statistically significant relationship between psychological stress and self-efficacy among student employees.
4. There are no statistically significant differences between the mean scores of the employed students in the level of both psychological stress and self-efficacy due to the gender variable.
5. There are no statistically significant differences between the mean scores of employed students in the level of both psychological stress and self-efficacy due to the variable of specialization.
Keywords: psychological stress - self-efficacy - university students - employee.