الخلاصة:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الى الكشف عن طبيعة العلاقة بين تقدير الذات و التوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ، وقد تم استخدام الاستبيان لجمع البيانات كل من مقياس تقدير الذات و مقياس التوافق النفسي ، وقد تكونت العينة من 60 تلميذ و تلميذة و لتحقيق اهداف الدراسة قمت بإتباع المنهج الوصفي ، وبعد المعالجة الاحصائية للمعلومات توصلت دراسة الى نتائج التالية :
_ توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (α≤0.01) ؛ بين تقدير الذات و التوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بثانوية بن طاهر قدور بحد الصحاري ولاية الجلفة .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تعزى لمتغير الجنس .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تعزى لمتغير التخصص الدراسي .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تعزى لمتغير الجنس.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تعزى لمتغير التخصص الدراسي .
Study summary:
The study aimed to reveal the nature of the relationship between self-esteem and psychological compatibility among students of the final secondary level, the questionnaire scale was used to collect data from both the self-esteem scale and the psychological compatibility scale, and the sample consisted of 60 students and to achieve the goals of the study, I followed the descriptive approach, and after statistical processing of :
_ There is a statistically significant correlation at a moral level (α≤0.01) between self-esteem and psychological compatibility among students of the final level of Ben Taher Kaddour Secondary School in the deserts of the state of djelfa .
- There are no significant differences in the self-esteem of students at the final secondary level due to the gender variable .
- There are no significant differences in the self-esteem of students at the final secondary level due to the variable of academic specialization .
- There are no statistically significant differences in psychological compatibility among students of the final secondary level due to the gender variable.
- There are no statistically significant differences in psychological compatibility among students of the final secondary level due to the variable of academic specialization.