Abstract:
تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة الفروق الموجودة بين معلمي السنة الرابعة ابتدائي في استخدام إستراتيجية تدريس التعبير الشفهي في ابتدائيات مدينة الجلفة، وكذا الكشف عن فعالية استراتيجيات التدريس التي يتبناها المعلمين للوصول إلى تحقيق أهداف التعبير الشفهي.
بالإضافة إلى البحث في دلالة الفروق في الدرجة الكلية للمعلمين على كل من مقياس الدراسة وأثر مايلي( الجنس و الأقدمية المهنية ) وتم إتباع المنهج الوصفي حيث بلغت العينة 60 معلم ومعلمة، وتم الاعتماد على الاستبيان الذي أعده الطالبان محمد بالأكحل وبن جدو عمر 2015.
استخدمت الطالبة الأساليب الإحصائية التالية:
المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، اختبار ( ت) لدلالة الفروق واختبار شيفيهcheffe) ) للمقارنات الزوجية وتحليل التباين الأحادي لاختبار الفرضيات، وتمت المعالجة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss للإجابة على الفرضيات التالية
التساؤلات الفرعية:
1ـــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام استراتيجيات المناقشة والحوار في تدريس التعبير الشفهي تعزى إلى متغير الجنس.
1ـــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام استراتيجيات المناقشة والحوار في تدريس التعبير الشفهي تعزى إلى متغير الأقدمية المهنية.
2ـــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام استراتيجيات حل المشكلات في تدريس التعبير الشفهي تعزى إلى متغير الجنس.
2ـــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام استراتيجيات حل المشكلات في تدريس التعبير الشفهي تعزى إلى متغير الأقدمية المهنية.
3ـــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام استراتيجيات التعلم التعاوني في تدريس التعبير الشفهي تعزى إلى متغير الجنس.
3ـــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام استراتيجيات التعلم التعاوني في تدريس التعبير الشفهي تعزى إلى متغير الأقدمية المهنية.
4ـــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام استراتيجيات إنجاز المشروع في تدريس التعبير الشفهي تعزى إلى متغير الجنس.
4ـــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام استراتيجيات إنجاز المشروع في تدريس التعبير الشفهي تعزى إلى متغير الأقدمية المهنية.
وكانت نتائج الدراسة كالتالي:
1ــ يستخدم معلمي السنة الرابعة ابتدائي أثناء تدريس التعبير الشفهي استراتيجيات حل المشكلات، التعلم التعاوني، المناقشة والحوار والمشروع وذلك على التوالي.
2ــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام معلمي السنة الرابعة ابتدائي استراتيجيات التدريس في التعبير الشفهي تعزى لمتغير الجنس.
3ــ لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام معلمي السنة الرابعة ابتدائي استراتيجيات التدريس في التعبير الشفهي تعزى لمتغير الأقدمية المهنية.
Résumé de l’étude:
Titre de l’étude: Stratégie appliquer dans l’expressions étude de terrain dans les écoles de Djelfa.
Professeur encadreur:FarhatAbderahmane
Etudiante RahmaniSakina
Problématique:1- Existe –t-il des différences statistiquement significative entre les moyennes stratégies de l’apprentissage dans l’expression oral en quatrième année primaire ?
Sous questions: Existe –t-il des différences statistiquement significative dans l’application des stratégies discussion , dialogue situation problème l’apprentissage coopérative réalisation du projet dans l’enseignement de la séance de l’expression oral en raison de différences " variables " entre les sexes?
2- Existe –t-il des différences statistiquementdans l’application des stratégies discussion , dialogue situation problème l’apprentissage coopérative réalisation du projet dans l’enseignement de l’expression oral en raison de différences " variables " d’expérience ?
Objectifs de l’étude:
Détecter les stratégies d’apprentissage suris dans l’exécution de l’expression oral pour les élèves de la quatrième année.
Méthode de leude et ses outilles:
On a utilisé la méthode descriptive, l’étude représente dans un outil de mesure, qui a été construit par des chercheurs, composé de quatre dimensions et pour la traitement statistique on a utilisé le coefficient alpha du crouhach afin de mesurer la stabilité de l’outil, aussi que des examens et l’analyse de variation unilatéral des hypothèses.
L’échantillon: échantillon délibérer 60 enseignante.
Les résultats de l’étude:
1-Les enseignante du cycle primaire utilisent des stratégies comme situation problème apprentissage coopératif, dialogue discussion, réalisation du projet dans l’expression oral.
2-Il n’existe pas des différences statistiquement significative dans la pratique de ces stratégies par les enseignants en expression oral a cause de variable de sexe.
3- Dune autre part on s’aperçoit aussi qu’il nge aucun impact de la différence variable d’expérience.
StudySummary:
The presentstudyaims to identify the differencesbetween the fourthyearteachers in the use of the strategy of teaching oral expression in the midwives of the city of Djelfa, as well as the effectiveness of the teachingstrategiesadopted by teachers to achieve the goals of oral expression.
In addition to the study of the significance of differences in the total score of teachers on both the scale of the study and the impact of the following (sex and professionalseniority) wasfollowed descriptive approach, where the samplereached 60 teachers and wasbased on the questionnaire prepared by the Taliban Mohammed Bakhal and Ben Jiddoin 2015.
The studentused the followingstatisticalmethods:
(C), the standard deviation, the t-test of difference and the cheffe test for conjugal comparisons and the analysis of the single variance of the hypothesis test, and the processing of the statistical package of social sciences (SPSS) to answer the followinghypotheses
Sub-questions:
1 There are statisticallysignificantdifferences in the use of discussion and dialogue strategies in the teaching of oral expression attributed to the gender variable.
1 There are statisticallysignificantdifferences in the use of discussion and dialogue strategies in the teaching of oral expression attributed to the variable of professionalseniority.
2 There are statisticallysignificantdifferences in the use of problemsolvingstrategies in the teaching of oral expression attributed to the gender variable.
2 There are statisticallysignificantdifferences in the use of problemsolvingstrategies in the teaching of oral expression due to the variable of professionalseniority.
3 There are statisticallysignificantdifferences in the use of cooperativelearningstrategies in the teaching of oral expression attributed to the gender variable.
3 There are statisticallysignificantdifferences in the use of cooperativelearningstrategies in the teaching of oral expression due to the variable of professionalseniority.
4 There are statisticallysignificantdifferences in the use of projectcompletionstrategies in the teaching of oral expression attributed to the gender variable.
4 There are statisticallysignificantdifferences in the use of projectcompletionstrategies in the teaching of oral expression attributed to the variable of professionalseniority.
The results of the studywere as follows:
1 Teachers of the fourthyear of primaryeducation in the teaching of oral expression use problemsolvingstrategies, collaborative learning, discussion, dialogue and project, respectively.
2 There are no statisticallysignificantdifferences in the use of fourth-yearteachers. Primaryteachingstrategies in oral expression are attributed to the gender variable.
3 There were no statisticallysignificantdifferences in the use of fourth-yearteachers. The primarystrategies of teaching in oral expression are attributed to the variable of professionalseniority.