Abstract:
هدفت هذه الدراسة للكشف عن فاعلية برنامج مقترح قائم على استراتيجيات التعلم النشط في تنمية وضبط السلوك الإجتماعي المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي القائم على التصميم (القياس القبلي،البعدي،التتبعي)، و بلغ عدد أفراد الدراسة (56) تلميذ وتلميذة من تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من مدرسة بن حليمة محمد الإبتدائية بالجلفة مقسمين إلى ( مجموعة تجريبية 28) و(مجموعة ضابطة 28). ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس السلوك الإجتماعي المدرسي الذي طوره ميريل (1993) وقامت (الزبيدي،1995) بتطويره إلى العربية، وبرنامج مقترح قائم على أربع استراتيجيات للتعلم النشط الذي تم إعداده من طرف الباحثة،وتم التحقق من صدق وثبات المقياس والبرنامج بالطرق المناسبة،وتم تطبيق البرنامج على المجموعة التجريبية واستبعاد المجموعة الضابطة لتكون شاهدة على فاعلية البرنامج، وتم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: معامل الفا لكرومباخ و التجزئة النصفية للثبات، والصدق التمييزي وصدق الإتساق الداخلي لحساب الصدق، واختبار( ت) لمجموعتين الضابطة والتجريبية.
وكشفت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج التلاميذ في مجموعتي الدراسة في السلوك الإجتماعي المدرسي لصالح المجموعة التجريبية،مما يبيَن فاعلية البرنامج المقترح القائم على استراتيجيات التعلم النشط في تنمية وضبط السلوك الإجتماعي المدرسي لتلاميذ السنة الثالثة ابتدائي.وفي الأخير خرجت الباحثة بتوصيات.
Summary in English
Title of the study the effectiveness based on active learning strategies in the development and control of the school of social behavior of a proposed program
Target of the study:
the experimental method based on the design (tribal measurement, dimensional, ite The study relied rative),
Used method:
The experimental method.
Sample of the basic study: 56 was the total number of students included in the basic study. Year third elementary School from Ben Halima Mohammed primary Paljlvh divided into two groups (experimental group 28) (a control group 28). ,
Used tools:
measure of the school of social behavior developed by Merrill (1993) the (al-Zubaidi, 1995) developed into Arabic
four strategies proposed for active learning, which was prepared by the researcher party to verify reliability and validity of the scale and program in appropriate ways
Statistical patterns used: alpha coefficient of Krumbach retail midterm for persistence honesty discriminatory and sincerity of the internal consistency of the account honesty, t-test for the two groups control and experimental
General result: okhevc results of the study there were statistically significant differences between the two groups of students in the results of the study in the school of social behavior in favor of the experimental group,
it demonstrates the effectiveness of the proposed program is based on active learning strategies in the development and control of the school of social behavior for students in the third year of the last Aptdaia.ovi exited the researcher's recommendations