الخلاصة:
عنوان المذكرة: " دور العلمية الإرشادية في التخفيض من ظاهرة قلق المستقبل لدى تلاميذ سنة ثالثة من مرحلة التعليم الثانوي ".
- هدفت الدراسة الحالية إلى التعريف على طبيعية العلاقة بين الخدمات الإرشادية وقلق المستقبل لدى التلاميذ في ضوء متغير الجنس والشعبة والرغبة في التوجيه، والكشف عن أهمية الخدمات الإرشادية في الخفض من مستوى قلق المستقبل، وافترضنا في ذلك عدم وجود علاقة دالة إحصائيا بين خدمات الإرشاد وقلق المستقبل لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي، ومعرفة مستوى كل من الخدمات الإرشادية وقلق المستقبل لدى التلاميذ، ومعرفة إن كانت نوجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الخدمات الإرشادية وقلق المستقبل لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي تبعا لمتغير الجنس والشعبة والرغبة في التوجيه، حيث استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي، وبلغت عينة الدراسة (89) تلميذ وتلميذة، واعتمدت الباحثة على مقياس الخدمات التوجيه والإرشاد المهني وقلق المستقبل، وبغرض اختيار الفرضيات اعتمدنا على معامل الارتباط بيرسون، اختيار لفين للكشف عن التجانس بين عينتين مستقلتين " f " واختيار الفروق بين المتوسطات t- test.
ويعد اختيار النتائج وتحليلها احصائيا بالاعتماد على برنامج SPSS تحصلنا على النتائج التالية:
- لا توجد علاق ذات دلالة احصائية بين الخدمات الإرشادية وقلق المستقبل.
- مستوى الخدمات الإرشادية لدى تلاميذ سنة ثانوي مرتفع.
- مستوى قلق المستقبل لدى تلاميذ سنة ثالثة من مرحلة التعليم الثانوي متوسط.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الخدمات الإرشادية وقلق المستقبل لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي تبعا لمتغير الجنس.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الخدمات الإرشادية لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي تبعا لمتغير التوجيه.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق المستقبل لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي تبعا للرغبة في التوجيه.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الخدمات الإرشادية وقلق المستقبل لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي تبعا لمتغير التخصص.
The present study tried to identify the nature of the relationship between the Guidance services and the future anxiety among students of the third year secondary according to gender variable, the division and the wish for guidance.
And to identify the importance of extension (guidance) services in reducing the level of future anxiety. We hypothesized that there is no statistically significant relationship between guidance services and future anxiety of these students.
And for this reason I use the descriptive approach in this study. The sample of the study was eighty –nine (89) students and i adopt the standard of guidance services, career guidance and future anxiety. In order to test the hypotheses, it was based on Pearson correlation coefficient. And Levin test to detect homogeneity between two independent samples. Test differences between averages
And after testing the results and analyzing them statistically based on the SPSS program.
We found the following results:
-There is no statistically significant relationship between guidance services and future anxiety
-The level of guidance services for the third secondary school students is high
-The level of the future anxiety among third-year secondary students is average-median-
-There are no statistically significant differences in the level of guidance services and the future anxiety of these students according to the gender variable
-There are statistically significant differences in the level of guidance services among the third secondary school students according to the orientation variable
-There are no statistically significant differences in the level of future anxiety of these students according to the Wish for Orientation
-There are no statistically significant differences in the level of guidance services and the future anxiety of these students according to the specialization variable.