الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى علاقة إستراتيجيات التعلم لمادة اللغة العربية بمدى تحصيل المتعلمين فيها لتلاميذ لسنة الرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي فانطلقت الدراسة من التساؤل العام: أما علاقة استراتيجيات التعلم لمادة اللغة العربية بمدى تحصيل المتعلمين فيها لتلاميذ السنة الرابعة والخامسة ابتدائي، وللإجابة عن هذا التساؤل اتبعنا المنهج الوصفي أما أداة القياس المستعملة فاستعملنا الاستمارة والمقابلة، أما عينة تمت في مؤسستين ابتدائيتين بالمقاطعة الثالثة بولاية الجلفة وتم التوجه إلى 90 تلميذ والدراسة المطبق عليها أداة الدراسة الإستبانة.
وتوصلت الدراسة إلى أن اللغة العربية تؤدي دورا مهما وفاعلا في مواجهة التحديات الكبيرة والعامة، كما جاء استخدام التلاميذ لاستراتيجيات فوق المعرفة و المعرفية بمستوى متوسط ومتقارب، وقريب من المرتفع، فاللغة العربية لغة اشتقاقبة تتطلب من التلميذ القياس، التحليل، والاستنتاج، والتقابل اللغوي وتوصلت أيضا إلى أن الاستراتيجيات تؤدي إلى تخفيف حالة القلق والتوتر والإحباط التي يمكن أن تعرض طريق في التعلم اللغوي.
Study Summary:
The study aimed at revealing the extent to which the learning strategies of the Arabic language related to the extent of learners 'achievement in the fourth and fifth years of primary education. The study started from the general question: What is the relationship of the learning strategies of the Arabic language with the extent of the learners' achievement for the fourth and fifth year pupils? The sample was used in two primary institutions in the third district in the state of Djelfa and was directed to 90 students and the study applied to the study tool questionnaire.
The study found that the Arabic language plays an important and effective role in facing the great and general challenges. The students' use of knowledge and cognitive strategies is at an intermediate and convergent level, close to the level. Arabic is a language of derivation that requires the student to measure, analyze, That strategies lead to alleviation of the state of anxiety, tension and frustration that can present a path in language learning.